لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۵

واکنش‌ها به تصامیم نشست علمای دین؛ حکمتیار: باید به بازگشایی مکاتب دختران توافق می‌شد


گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان

گردهمایی بزرگ علما دینی که از سوی طالبان دایر شده بود، واکنش شماری از سیاسیون افغان را در قبال داشته است.

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان می‌گوید، اگر طالبان به دختران اجازه تحصیل را ندهند، بسیاری از خانواده ها افغانستان را ترک خواهند کرد.

گلبدین حکمتیار در مصاحبه‌ای با بی بی سی با اشاره به تحصیل دختران گفت: "پاسخ روشن در پرتو اسلام این که دختران نباید از حق مسلم که خداوند و دین شان به آنها داده محروم شوند. اگر دختران از تحصیل محروم شوند، عواقب آن بدتر خواهد بود. در نتیجه خانواده هایی که می‌خواهند دختران شان تحصیل کنند، افغانستان را ترک خواهند کرد، به کشورهای دیگر خواهند رفت. این موضوع مهمی است ما هم انتظار داشتیم در این جمع علما مطرح شود."

حدود ۲۹۰ روز از مسدود بودن مکاتب متوسطه و لیسه های دختران در افغانستان می‌گذرد، گرچه شماری اندکی از شرکت کنندگان گردهمایی بیش از ۴۵۰۰ تن از علمای دینی و بزرگان قومی، موضوع آموزش دختران را مطرح کردند، اما در قطعنامه این نشست٬ پیشنهاد روشنی در مورد بازگشایی مکاتب دختران، ارائه نشده است.

قطعنامه عمدتاً روی حمایت از حکومت طالبان، به رسمیت شناختن آنها، عدم مخالفت با طالبان، مبارزه با داعش و پایان دادن به فعالیت مخالفان مسلح متمرکز است و تنها در یک ماده آن، به تلاش هایی در زمینۀ حقوق زنان و اقلیت ها و آموزش علوم عصری به طور کلی اشاره شده است.

رحمت الله نبیل، رئیس سابق امنیت ملی دورهٔ جمهوریت
رحمت الله نبیل، رئیس سابق امنیت ملی دورهٔ جمهوریت

رحمت الله نبیل، رئیس سابق امنیت ملی دورهٔ جمهوریت به شدت از این قطعنامه انتقاد کرده گفته که این نشست به جای حل مشکلات کنونی افغانستان، به مراسم دستار بندی شبیه بود.

کریم خرم، یکی از دستیاران نزدیک حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان، در توییتر خود نوشته که در قطعنامۀ علمای دینی نکات خوب هم وجود دارد، امید است که حکومت سرپرست به آن توجه کند.

کریم خرم، یکی از دستیاران نزدیک حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان
کریم خرم، یکی از دستیاران نزدیک حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان

بسیاری از سازمان ها و نهادهای حقوق بشر از طالبان بخاطر برگزاری این گردهمایی انتقاد کرده گفته اند که عدم اشتراک نمایندگان زنان مبین آنست که طالبان به حقوق زنان و آموزش دختران پایبند نیستند.

اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان بار دیگر تاکید کرده که مشکل مکاتب دختران و اشتغال زنان وابسته به شرایط، حل خواهد شد.

در نشست اضطراری شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشری زنان افغانستان که روز جمعه در ژینو دایر شد، از طالبان خواسته شده تا برای بهبود حقوق زنان و ختم ظلم سیستماتیک علیه آنها از سایر کشورهای اسلامی پیروی کنند.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG