لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۳

نشست مشورتی علمای دینی طالبان با تاکید بر حمایت از امارت اسلامی٬ به پایان رسید


محل برگزاری نشست علمای طالبان در کابل
محل برگزاری نشست علمای طالبان در کابل

نشست سه روزه علمای طالبان به پایان رسید و سرانجام٬ اشتراک کننده ها٬ حمایت قاطع خود را از حکومت طالبان اعلان کردند.


این نشست بدون حضور نماینده گان زن و خبرنگاران٬ با صدور یک قطعنامه به کار خود یایان داد. با آنکه انتظار می رفت در برخی موارد٬ از جمله حقوق زنان و دختران و بازگشایی مکاتب٬ تصامیمی اتخاذ گردد٬ اما در اعلامیه به این موارد اشاره یی نشده است.

در ماده نهم قطعنامه یازده ماده‌یی این نشست٬ تنها تذکر رفته است که حق زنان و دختران در چارچوب آموزه‌های شرعی و اسلامی داده شود.

در ماده دوم این قطعنامه گفته شده است که ۴۵۹۵ شرکت کننده این نشست به ملاهبت‌الله٬ رهبر گروه طالبان٬ بیعت کردند.

ملا محمد حسن آخند رییس الوزرای حکومت طالبان
ملا محمد حسن آخند رییس الوزرای حکومت طالبان

در پایان این نشست ملا محمد حسن آخند رییس الوزرای حکومت طالبان بر حجاب زنان تاکید کرد و گفت آن را در تمام کشور عملی می کند.

«بسیار زنان کمی در افغانستان با حجاب مخالفت دارند، به تمام معنی تمام زنان افغانستان میمیرند اما بی حجابی را قبول نمی کنند.»

حمایت از نظام اسلامی، بیعت به رهبر طالبان، درخواست برای به رسمیت شناختن طالبان از جهان، حمایت از فرمان رهبر طالبان در مورد مواد مخدر، استفاده نشدن از خاک افغانستان علیه کشورهای همسایه، در خواست عدم مداخله کشورهای دیگر به امور افغانستان، ناجایز شمردن قیام مسلحانه در برابر حکومت طالبان و ناروا شمردن رابطه با داعش بخشی از محتوای قطعنامه ۱۱ ماده‌یی این نشست بود.

پیش از این مقام های طالبان گفته بودند در این نشست ۳۵۰۰ تن اشتراک کرده اند که در مورد مسایل سیاسی و اقتصادی کشور گفتگو کنند٬ مخصوصا در بخش مکاتب دختران و کار زنان اما تا پایان این نشست به هیچ یک این مشکلات پرداخته نشد.

برگزاری این نشست با انتقاد های گسترده داخلی و بین المللی به همراه بود. بسیاری از منتقدین مشروعیت عملکرد و تصامیم این نشست را زیر سوال برده بودند.

XS
SM
MD
LG