لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۲

تجلیل از عید زیر سایه فقر و ناداری؛ بسیاری افغان‌ها عید را یک رخصتی عادی فکر می‌کنند


شماری از زنان فقیر در کابل
شماری از زنان فقیر در کابل

عید قربان را مردم افغانستان چگونه آغاز کردند و چگونه سپری می‌کنند؟ این نخستین عید قربان پس از حاکمیت طالبان در افغانستان است.

شماری می‌گویند به دلایل اقتصادی و اجتماعی شور و شوق عید از آنان گرفته شده است.


احمدشاه باشنده ولایت کندهار است. این جوان عید امسال را از دیگر عیدها متفاوت توصیف می‌کند.

احمدشاه می‌گوید مردم امروز عید را به دور از شور و شوق و همانند یک رخصتی عادی آغاز کردند.

این باشنده ولایت کندهار می‌گوید بحران اقتصادی و نگرانی‌ها از نبود یک نظام درست برای تأمین حقوق اجتماعی، کاری و آموزشی برای مردم افغانستان فکر و ذکر آنان را از آماده‌گی‌های ویژه برای فرا رسیدن عید دور ساخته است :

"عید قربان در این طور یک وضعیت آمده که هیچ کس حتی نان خود را ندارد و هیچ کس کالای عید خود تا حالا ندوخته و جور نکرده یعنی ۵۰ فیصد مردم حتی نان خود را ندارند و هیچ آماده‌گی به عید نداشت، ضعف اقتصادی و نبود سیستم مردم را به حالتی کشانده که هیچ همانطور فکر می‌کنند که یک رخصتی عادیست".

بسیاری از کودکان در افغانستان پول در اختیار ندارند تا به محلات تفریحی بروند و از بازی های کودکانه لذت ببرند
بسیاری از کودکان در افغانستان پول در اختیار ندارند تا به محلات تفریحی بروند و از بازی های کودکانه لذت ببرند


این درحالیست که پس از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان، این حکومت بارها از سوی مردم و جامعه جهانی متهم به این شده که بحران اقتصادی و ناامنی و نقض حقوق شهروندان افغانستان را سبب شده است_آن‌چه که از سوی طالبان هر بار رد شده است.

طالبان پذیرفته اند که بحران اقتصادی دامن‌گیر مردم در افغانستان شده اما بار ملامتی آن را بیشتر روی پول‌های منجمد شدۀ افغانستان انداخته اند.

بیش از نُه میلیارد دالر پشتیبانۀ سرمایۀ بانک مرکزی افغانستان از سوی ایالات متحدۀ امریکا بسته شد. به تازه‌گی تلاش‌ها برای آزادسازی بخشی از آن پول‌ها از سوی توماس ویست نمایندۀ ویژۀ امریکا برای افغانستان آغاز شده است.

در همین حال رحمیار یک تن از زنان پایتخت نشین نیز از ناداری مردم در این عید حکایت می‌کند.

اما او می‌گوید با وجود همۀ چالش‌ها برخی‌ها به شمول خودش کوشش کردند که این عید را جشن گیرند.

" شرایط بسیار بحرانی است امسال دوستان نتوانستند مثل سال های گذشته واری تجلیل کنند، شرایط اقتصادی بسیار خراب است باز هم من دیروز رفتم بخاطری یک مقدار سودای عید می‌خریدم قسمی که سال های گذشته بسیار بیروبار بود من فراموشم نمی شود که رفتم طرف مارکیت حتا راه پیدا نکردم که بروم، امسال بیروبار مردم است اما آن‌قدر نه و مردم هم یک چیزکمی می‌خریدند می دیدم در دست مردم یک پلاستیک سیمیان است بیچاره ها یک نخود است، بسیار میوه کم می‌خریدند دیگه گنجایش نیست مثل سال های گذشته درست چیزی بخرند و همان مراسم را به خوبی و خوشی تجلیل کنند".

عید اضحی یا عید قربان یکی از جشن‌های دینی مسلمانان است که هر ساله از سوی مسلمانان بزرگداشت می‌شود.

در سال های گذشته بیشتر مردم این عید را با تهیه لباس نو، خریدن انواع شیرینی، قربانی کردن و دید و بازدید از یک‌دیگر تجلیل می‌کنند٬ اما امسال جنب و جوش عید کاسته شده است.

XS
SM
MD
LG