لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۲

فارن افیرز: هند این پتانسیال را دارد تا حکومت طالبان را از انزوای دیپلوماتیک بیرون کند


برخی از روزنامه های جهان
برخی از روزنامه های جهان

روزنامه گاردین

  • روزنامه بریتانیایی گاردین به زنده گی آن عده از افغان ها که با نیرو های آسترالیایی در افغانستان کار می کردند، تمرکز کرده است.

به نوشتۀ روزنامه، کسانی که به صورت داوطلبانه می خواستند تا افغان ها با مصونیت به آسترالیا منتقل شوند، از واکنش حکومت شان نا امید شده اند.

در ادامه آمده که با گذشت نزدیک به یک سال از بیرون شدن کامل نیرو های بین المللی از افغانستان، سربازان افغان که در کنار نیرو های آسترالیایی مشغول مبارزه بودند، اکنون در هراس بسر می برند.

یکی از این سربازان به گاردین گفته که آنها در میدان های جنگ در کنار نیرو های بین المللی مبارزه کرده اند و در حالی که به آنها برادر خطاب می شد، اکنون تنها مانده و به فراموشی سپرده شده اند.

روزنامه در ادامه نوشته که با شماری از سربازان پیشین افغان که از سوی طالبان بازداشت و یا مورد پیگرد قرار داشته اند، گفتگو کرده و این مطلب را نشر کرده است.

به نوشته گاردین، یک مرد آسترالیایی به نام علی کورک Ali Corke برای یک سرباز افغان به نام عباس که اکنون در ایران بسر می برد، در ماه سپتامبر گذشته درخواست ویزه کرده بود اما تا اکنون هیچ پاسخی از حکومت آسترالیا نگرفته است و چنین برخورد او را ناامید و متاثر ساخته است.

نشریه فارن افیرز

  • نشریه فارن افیرز به روابط طالبان با هند تمرکز کرده است. به نوشتۀ نشریه، از تابستان گذشته به اینسو، هنگامی که طالبان دو باره در افغانستان به قدرت رسیدند، هیچ کشوری حکومت آنها را به رسمیت نشناخته.

در ادامه آمده که اجیت دووال مشاور امنیت ملی هند، در اجلاس ماه می در تاجکستان، خواهان کمک برای مبارزه با تروریزم در افغانستان شد.

سپس در دوم جون یک هیئت ارشد هند به کابل سفر کرد و با مقام های طالبان دید. در نهایت در ۲۳ ماه جون، هند ماموریت دپلوماتیک اش را در افغانستان بازگشایی کرد.

در ادامه آمده که هند این پتانسیال را دارد تا حکومت طالبان را از انزوای دیپلوماتیک بیرون کند و راه ها را برای کمک های اقتصادی با افغانستان باز کند.

هند از متحدین درجه یک حکومت پیشین افغانستان بود اما اکنون به باور فارن افیرز٬ می خواهد تا با طالبان رابطه برقرار کند.

از سوی دیگر٬ طالبان با پاکستان که رقیب دیرینه هند است، روابط نزدیک داشته اند.

به نوشته نشریه٬ هر گونه نزدیکی حکومت طالبان با هند، مخالفت پاکستان را به همراه می داشته باشد زیرا نزدیکی این دو جانب٬ شاید چیزی نباشد که اسلام آباد انتظار آنرا دارد.

XS
SM
MD
LG