لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۱

مدافعین حقوق بشر: سربازان بریتانیایی که به جنایت در افغانستان متهم اند٬ محاکمه شوند


شماری از سربازان بریتانوی در جنوب افغانستان
شماری از سربازان بریتانوی در جنوب افغانستان

گروه های مدافع حقوق بشر خواستار محاکمه آنعده از سربازان بریتانیایی شده اند که به کشتار غیرنظامیان در افغانستان متهم اند.

این خواست پس از آن مطرح شد که تحقیقات تازه شبکه خبری « بی بی سی» که دیروز نشر شد، ادعا کرد٬ نیروهای ویژه بریتانیا ۵۴ تن از افغانها را تحت شرایط مشکوک کشته اند.

دیده بان حقوق بشر می گوید که نتایج گزارش «بی بی سی» در مورد جنایات احتمالی نیروهای بریتانیایی در افغانستان به گفته این سازمان بسیار غم انگیز است.

برنامه پانورامای بی بی سی که مستند و گزارشهای تحقیقی را در مورد چنین موضوعات مهم تهیه می کند، گروهی از نیروهای ویژه بریتانیایی را به کشتار مکرر افراد غیرمسلح و زندانیان در شرایط مشکوک در افغانستان متهم کرده است.

پاتریشا گاسمن معاون بخش آسیا در دیده بان حقوق بشر به رادیو آزادی گفت که برتیانیا باید در این راستا پاسخگو باشد:

" گزارش پانورامای بی بی سی دلخراش است، این گواه جدی ترین جنایات ممکن از سوی نیروهای ویژه بریتانیا است، این اولین بار نیست، ما در مورد اینگونه قتل های صحراحی، کشتن زندانی ها که در قید نیروهای ویژه بودند شنیده ایم و وقت آن رسیده که کشورهای که سربازان شان در افغانستان خدمت کرده اند گام بردارند و نشان دهند که در قبال این اتهامات شدید و جدی و کسانی که مرتکب جنایات جنگی بالقوه شده اند٬ پاسخگو استند."

پاتریشا گاسمن معاون بخش آسیا در دیده بان حقوق بشر
پاتریشا گاسمن معاون بخش آسیا در دیده بان حقوق بشر


براساس گزارش شبکه خبری بی بی سی از ماه نوامبر ۲۰۱۰ تا ماه می ۲۰۱۱ چندین عملیات در ولایت هلمند انجام شده که منجر به کشته شدن ۵۴ غیرنظامی شده است.

سازمان عفو بین الملل هم به گزارش بی بی سی واکنش تند نشان داده است.

این سازمان به روز سه شنبه در بیانیه مفصلی به نقل از زمان سلطانی یکی از تحقیق کننده های این سامان نوشته که " یافته های بی بی سی وحشتناک است و به سطح تهدید کننده ای از معافیت از مجازات و عدم پاسخگویی برای نیروهای بریتانیایی که در افغانستان خدمت کرده اند را نشان میدهد."

پولیس نظامی بریتانیا: «شبکه خبری بی بی سی» در مورد سربازان بریتانوی در هلمند٬ غیرمسولانه و نادرست گزارش دهی کرده است

به نقل از سلطانی افزوده شده که بریتانیا موظف است تا فورا تحقیقات را در مورد تمامی اتهامات جنایات احتمالی جنگی مربوط به نیروهای خود آغاز کند و هر شهروند بریتانیا را که مظنون به مسئولیت یک جنایت فردی باشد٬ تحت پیگرد قانونی قرار دهد و به پنجه قانون بسپارد.

او ابراز نگرانی کرده که بریتانیا در مورد جنایات احتمالی سربازانش در عراق هم تحقیق نکرده و در صورت سکوت بیشتر باید محکمه بین المللی جرایم دست به کار شود.

پس از نشر گزارش شبکه خبری بی بی سی، وزارت دفاع بریتانیا هم عکس العمل نشان داد و گفت که نشر چنین گزارشها میتواند جان سربازان این کشور را به خطر بیندازد.

تعدادی از سربازان بریتانوی در هلمند
تعدادی از سربازان بریتانوی در هلمند

برخی از روزنامه های بریتانیایی از جمله اندیپندنت و گاردین به نقل از وزارت دفاع بریتانیا نوشته اند که گفته است آماده بررسی شواهد جدید در این راستا است اما مستند بی بی سی را نتیجه گیری بی اساس خوانده و گفته ادعا های که در برخی موارد صورت گرفته در گذشته بطور کامل مورد بررسی قرار گرفته است.

از سوی دیگر روزنامه گاردین به نقل از یک پولیس نظامی بریتانیا نوشته که آنها از بی بی سی خواسته اند تا اطلاعات را با آنها در میان بگذارد تا در این مورد ارزیابی صورت گیرد که آیا جنایات جنگی در افغانستان انجام شده یا خیر؟

پولیس گفته که «شبکه خبری بی بی سی» در این مورد غیرمسولانه و نادرست گزارش دهی کرده است.

بریتانیا بخش عمده ای از نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده را در افغانستان تشکیل میداد که عمدتا در هلمند مستقر بودند، بر اساس آمار وزارت دفاع بریتانیا، در مجموع از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴ میلادی ۱۴۳۵۰ سرباز بریتانیایی در افغانستان فرستاده شده بودند، در اوج حضور نیروهای بین المللی در افغانستان ۹۵۰۰ سرباز بریتانیایی در هلمند مستقر بودند.

XS
SM
MD
LG