لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۳

دهقانان: مسوولان محلی طالبان در بدل اجازه دادن به کشت کوکنار٬ تریاک طلب میکنند


تصویر آرشیف : دهقانان مصروف کار بالای یکی از کشتزار های کوکنار در جنوب افغانستان
تصویر آرشیف : دهقانان مصروف کار بالای یکی از کشتزار های کوکنار در جنوب افغانستان

دهقانان در جنوب افغانستان ادعا میکنند که مسوولان محلی حکومت طالبان از آنان در بدل اجازه دادن به کشت کوکنار٬ رشوت میگیرند.

شماری از دهقانان در هلمند و ارزگان در صحبت با رادیو آزادی گفتند، بزرگان قوم در برخی مناطق با مسوولان محلی طالبان به توافق رسیده اند که در صورت تخریب نکردن مزارع کوکنار، به این مسوولان تریاک بدهند.

دو هفته میشود که فصل دوم کوکنار در ولایت های گرمسیر افغانستان کشت شده و تا حال تنها در دو مورد عملیات خیلی ابتدایی بر مزارع کوکنار در بخشهای از ولایت هلمند گزارش شده است.

با این حال، شماری از دهقانان در جنوب افغانستان ادعا دارند که مسوولان محلی حکومت طالبان در اجرای فرمان رهبر شان در رابطه به منع کشت کوکنار سلیقوی برخورد میکنند.

یک تن از این دهقانان در صحبت با رادیو آزادی میگوید، زمین دارانی که با مسوولان محلی طالبان شناخت دارند، کشت زارهای کوکنار آنان دست نخورده باقی مانده است.

" نام من خان محمد است، یک تن از کشاورزان کوکنار در ولسوالی واشیر، بخاطر نیازمندی خود شش جریب کوکنار کشت کرده بودیم، ما بالای آن خوب مصرف کرده بودیم، اما روزهای انگشت شماری به برداشتن حاصل آن باقی مانده بود که آمدند و آن را هم بند کردند. تا حال به ما توجه نشده و بدیل معیشت کوکنار نیز برای ما فراهم نشده، کسانی که واسطه دارند مزارع کوکنار شان باقی ماند، کسانی که واسطه ندارند از آن ها تخریب شد."

جریان نیشتر زدن کوکنار دریکی از کشتزار ها در افغانستان
جریان نیشتر زدن کوکنار دریکی از کشتزار ها در افغانستان

فراه، هلمند، بادغیس، کندهار، ارزگان، کنر، ننگرهار و بخش های از ولایت کندز در یک سال شاهد سه فصل کشت کوکنار میباشد، اما حال که بیش از سه ماه از آغاز سال جدید شمسی میگذرد و فصل اول کوکنار برداشته شده، تا حال هیچ آماری نشر نشده که نشان دهد در این فصل بر چقدر زمین کوکنار کشت شده بود.

غلام محمد در یکی از ولسوالی های هلمند دهقان است، وی از توافقی بین مسوولان محلی حکومت طالبان و بزرگان قومی صحبت میکند که بر بنیاد آن طالبان به کشت زارهای کوکنار دهقانان محل کار ندارند و کشاورزان در بدل آن به طالبان تریاک می پردازند.

"نام من غلام محمد است پنج جریب کوکنار کشت کردیم، وقتی کمپاین آغاز شد به بزرگان ما خبر دادیم، انان با طالبان صحبت کرده اند، بر سر هر جریب کوکنار یک کیلو تریاک میخواهند. در برخی جاه ها تریاک جمعآوری شده و اکثراً حال جمع آوری میکنند. دیروز مسوولان حوزه آمده بودند و از کسانی که کوکنار را نیش می زدند، از آنان هم تریاک گرفتند."

حکومت طالبان به تاریخ (۱۴) حمل امسال فرمان منسوب به ملا هبت الله رهبر شان را نشر کرد که در آن کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر منع قرار داده شد.

به تازه گی سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا گفته اند که تا حال آنان شاهد تاثیر گذاری تصمیم اخیر حکومت طالبان در رابطه منع کشت کوکنار بر عرضه مواد مخدر از افغانستان به بازارهای جهانی نبوده اند.

سخنگویان حکومت طالبان از ابراز نظر در مورد رشوه گیری مسوولان محلی در بدل اجازه دادن به کشت کوکنار چیزی نمیگویند، اما هفته قبل عبدالنافع تکور سخنگوی وزارت داخله حکومت طالبان در مورد اجرای فرمان رهبری شان به رادیو آزادی گفته بود:

" هیچ موردی را کس نمیتواند پیدا کند که در جای کوکنار کشت شده باشد، چندی قبل در برخی از ولسوالی ها شماری از افراد کوکنار کشت کرده بودند، نیروهای امنیتی ما بر این کشت زارها عملیات اجرا کردند، کشت های شان تخریب شد و آنان دستگیر و به پنجه قانون سپرده شدند."

شکایت دهقانان از برخورد سلیقوی مسوولان محلی حکومت طالبان با کشت کوکنار در حال است که هفته قبل اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد يا (UNODC) گزارش داد که سرنوشت عرضه و تقاضا به مواد مخدر در جهان وابسته به کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در افغانستان است.

XS
SM
MD
LG