لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۸

بیکاری٬ فقر و افزایش قیمت های مواد خوراکی در افغانستان مردم را به ستوه آورده است


تعدادی از زنان و کودکان فقیر در افغانستان
تعدادی از زنان و کودکان فقیر در افغانستان

بسیاری از مردم در افغانستان از افزایش روز افزون قیمت مواد خوراکی و مواد سوخت شکایت دارند. آنان می‌گویند بیکاری، ناداری و افزایش روز افزون قیمت ها، قدرت خرید آنان را به شدت کاهش داده است.

مدینه، بانوی آرایشگر که مسوولیت تأمین هزینه‌های خانواده ۶ نفره اش را دارد می‌گوید با آمدن طالبان کار و بارش را از دست داد و اکنون حتا توان خرید مواد خوراکی و مواد سوختی برایش نمانده است:

این دختر جوان٬ از افزایش روز افزون قیمت‌های مواد خوراکی و مواد سوختی زیر حاکمیت طالبان شکایت دارد:


" من خودم آرایشگاه داشتم کار و بارم خیلی خوب بود خرج و مصارف روز مره و خرج و مصارف خواهرانم را پیدا می کردم بسیار خوب بود راضی بودم، از زمانی که طالبان آمد کار و باری نیست کاروبارم جمع شد اصلا آرایشگاه جمع شد یک چند وقت که آرایشگاه داشتیم هر روز طالبان به دروازه ما میامد که آرایشگاه را بس کنید و به ما مالیه پرداخت کنید به روز سه تا چهار نفر میامد و ما به هر کدام آن مالیه می دادیم اگر نمی دادیم بسیار گدودی و جنجال به ما می‌خیستاند".

طالبان پس از حاکمیت دوباره بر افغانستان زنان و دختران را از آموزش و کار در بسیاری بخش‌ها منع کردند.

از زمان حاکمیت طالبان در افغانستان میزان بیکاری در این کشور افزایش یافته است
از زمان حاکمیت طالبان در افغانستان میزان بیکاری در این کشور افزایش یافته است

حکومت آنان همچنان متهم است که نتوانسته است بحران اقتصادی را در کشور مدیریت کند.

مدینه با اشاره به کمک های جهانی که برای مردم افغانستان صورت میگیرد٬ میگوید که توزیع کمک‌ها عادلانه نیست و این کمک ها به بسیاری از مردمان نیازمند نمیرسد.

عاقله یکی دیگر از بانوانی است که در حکومت پیشین٬ در بخش خیاطی کار می‌کرده و از این طریق به خانه نان می‌برد٬اما اکنون بیکار است.

این بانو می‌گوید ماه‌هاست در تلاش پیدا کردن کار است اما به دلیل منع شدن شماری از زنان از کار از سوی حکومت طالبان موفق به دریافت کار نشده است.

عاقله می‌گوید در حاکمیت طالبان وضعیت اقتصادی و امنیتی خوب نیست.

او به رادیو آزادی گفت:" دوران حکومت امارت اسلامی وضعیت خیلی خراب شده، قیمت های مواد اولیه خیلی بالا رفته بعضی ها اصلا نمی توانند استفاده کنند، قیمت های آرد و روغن بسیار بالا رفته و وضعیت اقتصادی و امنیتی بسیار خراب است"

در نتیجه افزایش بیکاری و گسترش فقر در افغانستان٬ مردم بیشتر به کمک های موسسات و نهاد های امداد رسان متکی شده اند
در نتیجه افزایش بیکاری و گسترش فقر در افغانستان٬ مردم بیشتر به کمک های موسسات و نهاد های امداد رسان متکی شده اند


پیش از این نهادهای جهانی به شمول سازمان ملل از بحران اقتصادی در افغانستان هشدار داده اند.

کمیته بین المللی صلیب سرخ در بیست و سوم ماه سرطان امسال در گزارشی از تاثیر گزاری شدید بحران اقتصادی بر اقتصاد مردم افغانستان نوشت.

در گزارش این سازمان آمده که از ماه جون سال ۲۰۲۱ میلادی تا جولای امسال بهای مواد خوراکی و مواد سوختی از ۵۵ تا ۱۰۷ درصد افزایش داشته است.

این درحالیست که سازمان های جهانی نرخ بیکاری پس از حاکمیت طالبان در افغانستان را بلند و رو به افزایش توصیف می‌کنند.

تلاش کردیم دیدگاه حکومت طالبان را در زمینه داشته باشیم اما سخنگویان آن به پرسش های رادیو آزادی تا زمان نشر این گزارش پاسخ ندادند.

XS
SM
MD
LG