لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۲

یک هیئت حکومت پاکستان وارد کابل می‌شود تا در زمینه خریداری زغال سنگ گفتگو کند


تصویر آرشیف: یکی از معادن زغال سنگ در ولایت سمنگان
تصویر آرشیف: یکی از معادن زغال سنگ در ولایت سمنگان

یک هیئت پاکستانی به روز یکشنبه به کابل سفر می کند تا در مورد صادرات زغال سنگ از افغانستان به پاکستان، گفتگو کند.

براساس گزارش رسانه های پاکستان٬ یک هیئت این کشور به روز های یکشنبه و دوشنبه با طالبان در مورد صادرات زغال سنگ از افغانستان گفتگو خواهد کرد. ریاست این هیئت را محمد صالح احمد فاروقی معاون وزیر تجارت پاکستان بر عهده دارد.

اسلام آباد می گوید از زغال سنگ افغانستان که ارزان تر است، برای تولید برق استفاده می کند.

اخیرا تقاضا برای انرژی برق در پاکستان افزایش یافته و شهباز شریف صدراعظم پاکستان گفته زغال سنگ افغانستان از نظر کیفیت بسیار خوب و برای پاکستان خیلی ارزان تمام می شود.

بر اساس رسانه ها، در ترکیب این هیئت پاکستان اعضای ادارۀ استخباراتی پاکستان (ISI)، وزارت های خارجه و داخله و نمایندگان بنادر سرحدی شامل خواهند بود.

شهباز شریف صدراعظم پاکستان گفته زغال سنگ افغانستان از نظر کیفیت بسیار خوب و برای پاکستان خیلی ارزان تمام می شود.
شهباز شریف صدراعظم پاکستان گفته زغال سنگ افغانستان از نظر کیفیت بسیار خوب و برای پاکستان خیلی ارزان تمام می شود.


پس از آنکه از طالبان به دلیل عدم جلوگیری از انتقال بیدریغ زغال سنگ از افغانستان، انتقاد شد، آنها در کمتر از یک ماه، از افزایش قیمت زغال سنگ صحبت کردند.

پیش از این طالبان گفته بودند که قیمت زغال سنگ از ۹۰ دالر به ۲۰۰ دالر در هر تن افزایش خواهد یافت، اما عصمت الله برهان سخنگوی وزارت معادن و پترولیم طالبان روز شنبه به رسانه ها گفت که قیمت یک تن زغال سنگ با مصارف ترانسپورت آن به ۲۸۰ دالر افزایش یافته است.

به گفتۀ عصمت الله برهان، روزانه ۱۰ هزار تن زغال سنگ از افغانستان به پاکستان صادر می شود، اما براساس خبرگزاری رویترز، روزانه به طور متوسط ۱۲ تا ۱۴ هزار تن زغال سنگ از افغانستان به ویژه به پاکستان صادر می شود.

بر اساس گزارش ها، طالبان در شش ماه اول سال جاری تنها از درک صادرات زغال سنگ حدود ۴۰ میلیون دالر مالیات دریافت کرده اند، ۸۰ معدن زغال سنگ در افغانستان کشف شده ، اما تنها از ۱۷ معدن، زغال سنگ استخراج می شود.

بر اساس گزارش مرکز خبر رادیو آزادی، مقداری زیاد زغال سنگ افغانستان به قیمت نازل به پاکستان صادر می شود و این کار مخالفت بسیاری از افغان ها را در قبال داشته است.

طالبان می گویند که در زمینه صادرات زغال سنگ با هیچ کشور قرارداد نشده، بلکه این زغال سنگ توسط شرکت های خصوصی به پاکستان صادر می شود.

XS
SM
MD
LG