لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۸

مذاکرات هیئت تجارتی پاکستان و حکومت طالبان در کابل به روز سه شنبه آغاز می‌شود


تصویر آرشیف: بیرق حکومت طالبان
تصویر آرشیف: بیرق حکومت طالبان

یک هیئت پاکستانی به ریاست صالح احمد فاروقی معین وزارت تجارت پاکستان عصر روز دوشنبه وارد کابل شد.

این هیئت که قبلا قرار بود روز یکشنبه به افغانستان سفر کند٬ با یک روز تآخیر به کابل آمد و ازسوی مولوی قدرت الله جمال معین وزارت صنعت وتجارت حکومت طالبان استقبال شد.

مولانا زهیر سخنگوی وزارت تجارت وصنعت حکومت طالبان درپیام خود به رادیو آزادی گفت که تجارت وتقویت روابط اقتصادی محور اصلی گفتگو را تشکیل مید هد .

" گفتگوهای فیمابین دو تیم البته درعرصه تجارت ، ترانزیت ، مسائل مربوط به زغال سنگ وتحکیم روابط اقتصادی خواهد بود ."

مولانا زهیر افزود که مذاکرات میان هیئت پاکستانی و حکومت طالبان به روز سه شنبه درهوتل سیرینا درکابل آغاز شود.

وی گفت که روی تجارت بارتر٬ یا مبادله جنس به جنس بدون استفاده ازپول و ۲۴ ساعته ساختن خدمات بنادر نیز بحث وگفتگو خواهد شد.

هرچند هنوز معلوم نیست که چه کسانی دراین هیئت پاکستانی شامل اند اما قبلا گفته شده بود که درترکیب این هیئت اعضای ادارۀ استخبارات (ISI)، وزارت های خارجه وداخله ونمایندگان بنادر سرحدی وسکتور خصوصی شامل خواهند بود.

تصویر آرشیف: مسیر خیبر پاس که به عنوان شاهراه عمده رفت و آمد مردم و اموال تجارتی میان افغانستان و پاکستان شناخته میشود
تصویر آرشیف: مسیر خیبر پاس که به عنوان شاهراه عمده رفت و آمد مردم و اموال تجارتی میان افغانستان و پاکستان شناخته میشود


این هیئت در حالی از کابل دیدار میکند که حکومت طالبان در این اواخر تعرفه برصادرات زغال سنگ به پاکستان را افزایش داد و قیمت یکتن زغال سنگ افغانستان با مصارف ترانسپورت به ۲۸۰ دالر رسید.

روزنامه پاکستانی « دان» به نقل از مقامات عالیرتبه پاکستان گزارش داد که این هیئت با مقامات طالبان درمورد انتقال دوامدار زغال سنگ به پاکستان گفتگو میکند.

اخیرا تقاضا برای انرژی برق در پاکستان افزایش یافته و شهباز شریف صدراعظم پاکستان گفته زغال سنگ افغانستان از نظر کیفیت بسیار خوب و برای پاکستان خیلی ارزان تمام می شود.

حکومت طالبان که هنوز ازسوی هیچ کشور به رسمیت شناخته نشده با تعزیرات بین المللی و بحران اقتصادی دچار است. به عقیده بسیاری از کارشناسان اقتصادی٬ صادرات زغال سنگ افغانستان منبع غنی در آمد برای طالبان است.

XS
SM
MD
LG