لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۶

وزارت خارجه امریکا: طالبان با شبکه القاعده قطع رابطه کنند و حکومت همه شمول را ایجاد نمایند


ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا

سخنگوی وزارت خارجه امریکا میگوید که ایالات متحده با نهادهایی که شهروندان امریکا را به گروگان می‌گیرد نمی تواند روابط عادی داشته باشد.

ند پرایس، به روز پنجشنبه در مقر وزارت خارجه ایالات متحده در واشنگتن گفت، روی خواست‌های افغانها و تعهدات طالبان در برابر این خواست ها٬ هیچ سازشی صورت نخواهد گرفت.

او گفت، بازگشایی مکاتب برای دختران بالاتر از صنوف ششم، رعایت حقوق اقلیت‌ها، اعطای حقوق زنان، فراهم سازی سهولت برای افرادی که می‌خواهند از افغانستان خارج شوند از خواست‌های افغانان است که برآورده کردن آن کار آسان است.

به گفتهٔ وی، قطع روابط با شبکهٔ القاعد، مبارزه با هراس افگنی و ایجاد حکومت همه شمول نیز از خواست‌های مهم اند.

طالبان به خواست های مردم افغانستان و جامعه جهانی برای بازگشایی مکاتب دختران تا هنوز توجه نکرده اند.
طالبان به خواست های مردم افغانستان و جامعه جهانی برای بازگشایی مکاتب دختران تا هنوز توجه نکرده اند.


ند پرایس گفت، اگر طالبان به تعهدا‌شان پایبند نباشند، امریکا نمی‌تواند با آنان به آسانی پیش برود.

"در برابر تعهدات اساسی طالبان که به گونۀ خصوصی کرده اند یاهم در ملاء عام و مهمتر از آن که طالبان با مردم خود تعهد کرده اند، هیچ سازشی وجود ندارد."

ند پرایس همچنان تاکید کرده است که امریکا با نهاد‌هایی که امریکایی‌ها را گروگان گرفته‌اند، نمی‌توانند روابط عادی برقرار کنند.

"ما به این خواست خود متعهد هستیم که نمی‌توانیم با هیچ نهادی که همچنان یک شهروند آمریکایی را چون مارک فریکس گروگان نگه می دارد، رابطه عادی داشته باشیم."

مارک فریریکس دو سال پیش در ۳۱ جنوری سال ۲۰۲۰ در کابل اختطاف شد و شبکۀ حقانی متهم به این کار شده است.

این در حالی است که هفتهٔ جاری لن اودنل یک خبرنگار استرالیایی که در کابل با مجلهٔ امریکایی فارین پالیسی کار می‌کرد، پس از خروج از افغانستان گفته است، طالبان او را بازداشت کرده و به گونهٔ اجباری مجبور به معذرت خواهی کرده‌اند.

لن اودنل خبرنگار آسترالیایی
لن اودنل خبرنگار آسترالیایی


سخنگوی وزارت امور خارجهٔ امریکا در ادامهٔ صحبت‌هایش گفت، توماس ویست و رینا امیری نمایندگان ویژهٔ امریکا برای افغانستان در قطر با طالبان گفتگو‌ها را آغاز کردند، این یک مرحلهٔ مهم بود، اما امریکا تلاش دارد که از طریق نهادهای کمک رسان افغانان را کمک کند.

امریکا در حالی در مورد عدم سازش روابط با طالبان صحبت می‌کند که به اساس گزارش‌ها، تعهدات از سوی طالبان در بخش‌های مکاتب دختران، حقوق زنان، اقلیت‌ها و ایجاد حکومت همه شمول هنوزهم برآورده نشده است.

با آنکه حکومت طالبان تا زمان نشر این گزارش به گفته‌های ما پاسخ نداد، اما پیش از این گفته‌اند که آن‌ها به حقوق همه اتباع افغانستان به ویژه حقوق زنان و دختران در چارچوب شرعیت اسلامی متعهد هستند.

در عین حال طالبان بارها حکومت شان را همه شمول عنوان کرده و گفته‌اند که به مردم همه اقوام اجازهٔ کار کردن در حکومت شان را داده‌اند – آنچه که با آن نتوانسته‌اند رضایت جامعهٔ جهانی را کسب کنند.

XS
SM
MD
LG