لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۰

بیماری کرونا در افغانستان؛ تعداد واقعات بار دیگر افزایش یافته است


تصویر آرشیف: یکی از بیماران کرونا در افغانستان
تصویر آرشیف: یکی از بیماران کرونا در افغانستان

داکتران در شفاخانهٔ افغان-جاپان ، می‌گویند در دوماه اخیر تعداد بیماران مبتلا به کرونا ده درصد در این شفاخانه افزایش یافته اند.

داکتر زلمی ریشتنی مسئول شفاخانهٔ افغان-جاپان به رادیو آزادی گفت، روزانه به گونهٔ میانگین دو یا سه بیمار کوید نزده را بستر می‌کنند.

"نسبت به دو ماه پیش زیاد است، نزدیک به ۶۵ الی ۷۰ مریض داریم، نسبت به دو ماه پیش اکنون ده درصد افزایش یافته است."

به گفتهٔ آقای ریشتنی دو ماه پیش شمار بیماران کرونا که در این شفاخانه بستر شده بودند، ۵۵ تن بود.

شفاخانه افغان-جاپان در کابل مرکز ویژه تداوی بیماران کرونا است که از دو سال به این طرف هزاران تن از بیماران کمک های صحی را از این مرکز دریافت کرده اند.

اما وزارت صحت عامهٔ حکومت طالبان از کاهش تعداد مبتلایان به این بیماری در سراسر افغانستان خبر می‌دهد.

شرافت زمان سخنگوی این وزارت می‌گوید، در سطح یک شفاخانه شاید در بیماران کویدنزده افزایش به میان آمده باشد، اما اگر در سراسر افغانستان دیده شود، از ماه فبروری تا اکنون شماری مبتلایان به کرونا کاهش یافته است:

" نسبت به گذشته واقعات بسیار کم شده، در گذشته در ماه جنوری و فبروری بسیار زیاد بود، اما حال در یک هفته، این واقعات نزدیک به ۳۵۰ الی ۴۵۰ است، در ۲۴ ساعت گذشته ما آزمایش‌های که گرفتیم، تنها نزدیک به ۱ صد و ۱۱ واقعه مثبت داشتیم، در این بخش ۳۷۰ مرکز است که در بخش واکسین کار می‌کنند، روزانه نزدیک به ۷ الی ۸ هزار واکسین تطبیق می‌کنیم که به همین دلیل واقعات کمتر شده است."

با این حال، شماری از شهروندان کشور می‌گویند، بیماری کرونا در افغانستان به فراموشی سپرده شده و مردم نکات بهداشتی مربوط به این بیماری را چندان در نظر ندارند.

به گفته وزارت صحت عامه طالبان هر روز هزاران دوز واکسین کرونا در افغانستان تطبیق میشود
به گفته وزارت صحت عامه طالبان هر روز هزاران دوز واکسین کرونا در افغانستان تطبیق میشود

منیژه احمدی ۲۵ ساله و باشندهٔ‌ اصلی ولایت بامیان که تازه از ویروس کرونا بهبود یافته به رادیو آزادی گفت، او و خواهرش پس از آمدن مهمان به خانهٔ شان به این بیماری مبتلا شده بودند.

"روزهای اول که من به بیماری کرونا مبتلا شدم تب کمتر و سرگیچ کمتر داشتم، اما بعدا تب و سرگیچی شدید پیدا کردم، پس از آن که خوب شدم علایمی که در وجودم مانده بی حوصله شدیم و احساس ضعیفی می‌کنم."

با این حال، روح الله تلاش باشندهٔ شهر کابل به رادیو آزادی گفت، مردم باید نکات بهداشتی مربوط به بیماری کرونا را جدی بگیرند تا هم خود و هم اطرافیان شان را نجات دهند.

" در مورد ویروس کرونا باید بگویم، که مردم در افغانستان این ویروس را به فراموشی سپردن و هیچ نوع نکات صحی در نظر نمی‌گیرند، و همین باعث شده که مردم به این ویروس مبتلا شوند و جان‌های خود را از دست بدهند، بخاطر جلوگیری و مصاب نشدن به این ویروس مردم باید این ویروس را جدی بگیرند تا مصاب نشوند و این ویروس را به دیگران انتقال ددهند."

با این حال، WHO اخیرا گزارش داده است که از ۳ جنوری ۲۰۲۰ تا ۲۱ جولای ۲۰۲۲حدود ۱۸۴،۰۶۹ در افغانستان تائید شده کووید-نزده و ۷۷۳۷ مورد مرگ ناشی از این بیماری گزارش شده است

در گزارش WHO آمده است که تا ۱۷ جولای ۲۰۲۲، در مجموع ۶۷۰۶۸۴۳ دوز واکسن به مردم تطبیق شده است.

XS
SM
MD
LG