لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۰

تیم های سیار ملل متحد برای زلزله زدگان پکتیکا و خوست کمک‌های اضطراری فراهم می‌کنند


توزیع کمک ها برای زلزله زدگان در ولایت پکتیکا
توزیع کمک ها برای زلزله زدگان در ولایت پکتیکا

اداره های مختلف سازمان ملل متحد، صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف)، سازمان جهانی صحت و اداره هماهنگ کننده کمک های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) برای کمک به زلزله زدگان اخیر در افغانستان تیم های سیار خود را به منطقه گماشته اند.

رامز الاکبروف معاون نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد و سرپرست دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) عصر دیروز یکشنبه در حساب توییترش نوشته که صدای زلزله زدگان شنیده شد و اکنون اداره های مختلف سازمان ملل متحد در خدمت آنها قرار دارند.

او اطمینان داد که تیم های سیار یونیسف، سازمان جهانی صحت و برنامه جهانی غذا در منطقه اند و با آسیب دیدگان زلزله کمک می‌کنند. او گفت که کودکان و زنان در اولویت آنها قرار دارند.

اکبروف افزود که آب آشامیدنی، سرپناه، مواد خوراکی، ارائه خدمات صحی و بازسازی راه ها و سرک ها از خواست های عمدهٔ صدمه دیدگان زلزله می‌باشند.

ویرینیکا هوسر مسئول بخش مطبوعاتی صندوق کودکان ملل متحد "یونیسف" در یک مصاحبه گفت، وضعیت کودکان متضرر از زلزله خیلی وخیم است.

اما او اطمینان داد که تیم های سیار آنها به زلزله زدگان رسیدگی می‌کنند: "ما همین اکنون مواردی از بیماری های اسهال و درد شکم را مشاهده کرده ایم که صحت کودکان را به تهدید رو به رو کرده است. یونیسف از تیم های سیار صحی حمایت می‌کند که به منطقه فرستاده می‌شوند و این تیم ها در تداوی بیماران کمک کرده می‌توانند."

برخی از منازل رهایشی که در اثر زلزله در ولایت خوست تخریب شده اند
برخی از منازل رهایشی که در اثر زلزله در ولایت خوست تخریب شده اند

تقریباً دوازده روز پیش در ۲۲ ماه جون زلزلهٔ قوی در پکتیکا و خوست جان بیش از یک هزار نفر را گرفت و حدود سه هزار تن دیگر را زخمی کرد.

در اثر این زلزله شمار زیاد از خانه ها کاملاً و یا هم قسماً تخریب شدند و صدها خانواده در ولسوالی های گیان، برمل پکتیکا بدون سرپناه و مواد خوراکی به سر می‌برند.

سازمان ملل متحد می‌گوید، نخست نیازمندی های اولیه فوری آنها برآورده می‌شود و پس از آن برای اعمار خانه و ضرورت های درازمدت آنها تلاش می‌کنند.

ایزابیلا موسارد کارلسن رئیس اداره هماهنگ کننده کمک های بشردوستانه سازمان ملل متحد در افغانستان "اوچا" دیروز یکشنبه در مصاحبه با خبرگزاری رویترز از یک برنامه سه ماهه صحبت کرد.

او گفت: "برنامه سه ماهه اصلاً برای کمک اضطراری است. اما این آشکار است که دیگر نهاد ها و اداره ها برنامه های درازمدت دارند. بازسازی، سرپناه و برخی دیگر شامل پاسخ های اضطراری و فوری نیست."

در این حال مردم منطقه در کنار کمک های عاجل از مشکلات جدی دیگر یاد می‌کنند که در آینده نزدیک به آن روبه‌رو خواهند شد. مانند بی سرپناهی در فصل زمستان.

XS
SM
MD
LG