لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۸

سازمان ملل متحد دو هزار خانهٔ تخریب شده در مناطق زلزله زده را بازسازی می‌کند


یکی از مناطق زلزله زده در ولایت پکتیکا
یکی از مناطق زلزله زده در ولایت پکتیکا

سازمان ملل متحد گفته است٬ دو هزار خانه یی را که در نتیجه زلزله در ولایت های پکتیکا و خوست تخریب شده است٬ بازسازی میکند.

مارکوس پوتزل٬ معاون سیاسی٬ دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد ( یوناما ) در افغانستان٬ در دیدار با بزرگان قومی مناطق زلزله زده گفت که اولویت آنان رساندن کمک به آسیب دیده گان است تا باشنده گان محلات بتوانند زنده گی عادی خود را از سر گیرند.

این نماینده سازمان ملل گفته است که پیش از رسیدن زمستان٬ حدود دو هزار خانهٔ تخریب شده بازسازی و در اختیار باشنده گان مناطق قرار داده خواهد شد.

معاون سیاسی دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد ( یوناما) به روز جمعه در حالی که سراج الدین حقانی وزیر داخله حکومت طالبان نیز حضور داشت در میدان هوایی ولایت خوست با بزرگان قومی ولایات خوست و پکتیکا دیدار کرد.

معاون هیئت معاونت سازمان ملل متحد مارکوس پوتزل و سراح الدین حقانی وزیر داخله حکومت طالبان در دیدار با بزرگان قومی ولایات پکتیکا و خوست
معاون هیئت معاونت سازمان ملل متحد مارکوس پوتزل و سراح الدین حقانی وزیر داخله حکومت طالبان در دیدار با بزرگان قومی ولایات پکتیکا و خوست


حاجی عبدالرحمن ځدراڼ یکی از بزرگان قومی در این دیدار گفت: « بهتر است قبل از بازسازی خانه های تخریب شده٬ یک سروی صورت بگیرد تا معلوم شود٬ اگر احتمال وقوع زلزله های بیشتر وجود دارد٬ باشنده گان این مناطق به محلات دیگری منتقل شوند و برای آنان در آن مناطق خانه ساخته شود».

در همین حال سراج الدین حقانی وزیر امور داخله حکومت طالبان نیز از نماینده سازمان ملل خواست تا هیئت تخنیکی را به منطقه اعزام کند.

معاون دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد مارکوس پوتزل و سراح الدین حقانی وزیر امور داخله حکومت طالبان
معاون دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد مارکوس پوتزل و سراح الدین حقانی وزیر امور داخله حکومت طالبان


رامز علی اکبروف هماهنگ کننده کمک های بشری سازمان ملل متحد نیز در این دیدار حضور داشت. وی گفت که چندین بار از مناطق زلزله زده دیدار کرده و پیشنهاداتی را نیز به متخصصین جاپانی ارائه کرده است.

به گفته آقای اکبروف در حال حاضر کمک های طبی٬ غذایی و همچنان معاونت ها در زمینه دسترسی مردم به آب آشامیدنی صحی و فراهم شدن زمینه های آموزش در مناطق زلزله زده٬ صورت گرفته است.

هیئت های سازمان ملل متحد در جریان هفته های اخیر چندین بار از مناطق زلزله زده دیدن کرده و وعده فراهم کردن کمک های بیشتر را به مردم سپرده اند٬ اما با توجه به میزان خساراتی که زلزله در مناطق وسیعی از پکتیکا و خوست ایجاد کرده است٬ مقدار کمک ها اندک است و هزاران تن از باشنده گان این مناطق به معاونت های بیشتری نیاز دارند.

در نتیجه وقوع زلزله تاریخ ۲۲ جون٬ بیشتر از یکهزار نفر به شمول کودکان و زنان جان داده و حدود سه هزار تن دیگر زخم برداشتند.

تکان های زلزله در جریان همه هفته در شماری از مناطق به ویژه در پکتیکا احساس شده و برخی خانه های نیمه تخریب شده نیز در جریان همین تکان ها به صورت کامل فرو ریخته اند.

XS
SM
MD
LG