لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۸

انرسیپت: قانون استفاده از امکانات نظامی امریکا برای رساندن کمک به افغانستان٬ تعدیل می‌شود


شماری از نشریه های جهان
شماری از نشریه های جهان

نشریه انرسیپت

  • نشریه انرسیپت چاپ امریکا در شماره اخیر خود به اصلاح قانون فدرالی امریکا در رابطه با بودجه و مصارف وزارت دفاع این کشور اشاره میکند که به آساس آن نقش این وزارت در رساندن کمک های بشری به افغانستان محدود میشود . در این مطلب آمده است که این تعدیل قبل از رای در مورد بودجه سال ۲۰۲۳ وزارت دفاع امریکا توسط الهان عمر عضو دموکرات کانگرس از ایالت میناسوتا پیشنهاد شد.


طبق این اصلاح که الهان پیشنهاد کرده هیچ نوع پول و یا اشیای مهم از راه وزارت دفاع امریکا نباید به طالبان و یا امارت اسلامی آنها در افغانستان انتقال داده شود.

به نوشته نشریه این قانون کمک های امریکا را که از طریق وزارت دفاع این کشور به افغانستان تحت تسلط طالبان می رود قطع میکند. در این کمک ها مواد خوراکی، وسایل طبی و اشیای مانند آن شامل میباشد که مردم افغانستان هم اکنون به آن نیاز مبرم دارند.

حتی رساندن کمک های بشری به قربانیان زلزله اخیر در افغانستان هم متاثر میشود. در گذشته طیاره های وزارت دفاع امریکا برای انتقال کمک ها به افغانستان استفاده میشدند و تجهیزات کمکی دیگر را هم بعضآ وزارت دفاع امریکا به افغانستان انتقال میداد.

به نوشته روزنامه با این اصلاح در قانون حتی وقتی که امریکا پولهای منجمد شده افغانستان را آزاد کند ، انتقال آن بدون کمک وزارت دفاع امریکا و تامین امنیت آن توسط این وزارت مشکل خواهد بود. این در حالیست که افغانستان به یک بحران فاجعه آور بشری روبروست و درحدود ۹۵ درصد مردم آن به مواد خوراکی کافی وخدمات طبی لازم دسترسی ندارند.

روزنامه گاردین

  • روزنامه گاردین در شماره اخیر خود در مورد هنرمندان و آوازخوانان افغان مطلبی را نشر کرده است.

روزنامه مقاله خود را با سرگذشت آوازخوان اجمل هیکل زاده که می گوید پدرش ۴۴ سال قبل از افغانستان مهاجر شده بود آغاز میکند.

به نوشته گاردین خانواده هیکل زاده بعد از سقوط حکومت اول طالبان توسط امریکا در سال ۲۰۰۱ دوباره به افغانستان برگشت اما دو دهه بعد که طالبان دوباره بقدرت رسیدند بازهم کشورش را ترک نمود.

در مطلب می خوانیم که هیکل زاده اکنون در پشاور بسر میبرد و با بقدرت رسیدن طالبان آلات موسیقی خودرا پنهان کرده است و ادارات موسقی هم در افغانستان بسته شده اند.

اما به نوشته گاردین٬ پاکستان هم مصئونیتی را که مهاجرین افغان به آن نیاز دارند برایشان فراهم نکرده . ماه گذشته هیکل زاده بخاطری که اسناد مهاجرت ندارد توسط پولیس پاکستان بازداشت شد.

گاردین می افزاید که عین برخورد با یک هنرمند جوان بنام ندیم شاه و ۴ آواز خوان دیگر افغان هم صورت گرفت . گویا آنها همه غیر قانونی در پاکستان بسر میبرند .

از دهه ۱۹۸۰ به این سو بیش از ۳ میلیون مهاجر ثبت شده و غیر ثبت شده افغان در پاکستان بسر میبرند. بعد از بقدرت رسیدن طالبان در افغانستان در ماه اگست گذشته صدها هزار افغان به پاکستان مهاجر شده اند.

XS
SM
MD
LG