لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۸

طالبان تطبیق توافقنامهٔ تقسیم آب دریای هلمند با ایران را غیر عملی می‌دانند


تصویر آرشیف: دریای هلمند در جنوب افغانستان
تصویر آرشیف: دریای هلمند در جنوب افغانستان

وزارت انرژی و آب حکومت طالبان تطبیق توافقنامه حق‌آبه ایران از دریای هلمند را در شرایط کنونی دشوار می‌داند.

عبداللطیف منصور سرپرست این وزارت به روز شنبه در نشست خبری در مرکز رسانه‌ها در کابل گفت درحالی‌که کشاورزان در ولایت‌های نیمروز و هلمند آب کافی برای آبیاری زمین‌های شان ندارند، برخی مواشی از بی‌آبی تلف شده و حتا مردم محل آب کافی برای نوشیدن ندارند، بنا بر این استفاده ایران از آب‌های دریای هلمند چالش‌زا است.

آقای منصور با اشاره به گفتگوهای اخیر حکومت طالبان با دولت ایران، گفت که با ایران درباره طرح اصول تازه روی حق آبه این کشور صحبت شده است.


" نشست به این خاطر کردیم که این معاهده از سابق بوده و امکان تطبیق آن فعلا وجود ندارد تا زمانی که سامان آلات مدرن را نصب نکنیم و پس از آن به حساب حق آب ایران، بتوانیم به شکل دقیق آب دهیم. ما فعلا اماده شدیم تا ماشین‌ها را نصب کنیم تا حق آبه ایران به شکل درست داده شود."

جنجال حق‌آبه ایران از سال ها به این طرف حل ناشده باقی مانده است
جنجال حق‌آبه ایران از سال ها به این طرف حل ناشده باقی مانده است

این درحالی است که چندی پیش خان محمد تکل رییس عمومی اداره ملی تنظیم امور آب نظام مخلوع افغانستان هر نوع دیدار سیاسی با ایران در مورد توافق دریای هلمند را غیرقابل قبول، غیرقانونی و "خیانت ملی" خواند.

او در صفحه فیسبوک خود نوشت: " بر اساس معلومات من، در آینده نزدیک با مقامات ایرانی در کابل ملاقاتی روی دست گرفه شده که طالبان آن را پذیرفته اند، اول باید بگویم این نشست هم مانند نشست‌های قبلی نشست نمایشی از طرف ایران است و نه برای تطبیق توافق‌نامه، بلکه برای نقض آن گذاشته اند."

به گفته آقای تکل، ایران پیش و پس از امضای توافق‌نامه به طور متوسط سالانه ۲.۵ تا ۳ میلیارد مترمکعب آب از این دریا دریافت کرده است و باید بپذیرد که همیشه بیش از حق خود آب گرفته است.

طالبان اما همواره گفته اند به توافق‌نامه دریای هلمند پای‌بند استند.

این درحالی است که چندی پیش حسن کاظمی قمی نمایندۀ ویژۀ رئیس جمهور ایران برای افغانستان گفته بود، تلاش می‌کند با حکومت طالبان در مورد تقسیم آب به یک توافق جدید، دست یابد.

XS
SM
MD
LG