لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۶

پاکستان و ایران برای تامین ثبات در افغانستان به همکاری های بیشتر تعهد کردند


بلاول بوتو وزیر امور خارجه پاکستان و حسن کاظمی قُمی نماینده ویژه ایران برای افغانستان در هنگام دیدار در اسلام آباد.
بلاول بوتو وزیر امور خارجه پاکستان و حسن کاظمی قُمی نماینده ویژه ایران برای افغانستان در هنگام دیدار در اسلام آباد.

بلاول بوتو زرداری وزیر خارجه پاکستان خواستار همکاری نزدیک ایران در رابطه به مسایل افغانستان شد.

بلاول بوتو به روز جمعه در دیدار با حسن کاظمی قمی نماینده ویژه ایران برای افغانستان گفت، پاکستان برای صلح و ثبات در افغانستان اراده قوی دارد.

او درحالی این اظهارات را بیان می‌کند که مقام‌‍ های افغان در نظام جمهوری پیشین، پاکستان را به حمایت از تروریسم متهم می‌کردند.

از سوی دیگر برخی کشورها از حمله امریکا، ایران را به ایجاد بی‌ثباتی در منطقه مقصر می دانند.

اما رسانه‌های پاکستانی و ایرانی به روز جمعه نوشته اند، در این دیدار حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان نیز با قدردانی از نقش سازنده پاکستان در افغانستان تاکید کرد که تقویت صلح و ثبات در افغانستان شرط اساسی صلح و شکوفایی بلندمدت منطقه است.

رسانه‌ها به نقل از مقام‌های این دو کشور نوشته اند، بلاول زرداری بوتو و حسن کاظمی قمی درباره مدیریت مهاجران افغان در پاکستان و ایران و برخی مسائل اساسی دیگر گفتگو کرده اند.

یکی از چالش های عمده ایران و پاکستان مسئله رسیده گی به مهاجرین افغان است.
یکی از چالش های عمده ایران و پاکستان مسئله رسیده گی به مهاجرین افغان است.


بلاول زرداری بوتو در صحبت با حسن کاظمی قمی، برای تامین صبح و ثبات پایدار در منطقه، بر دوام همکاری‌های بیشتر با حکومت سرپرست کنونی افغانستان که در کنتروف طالبان است٬ تاکید کرد.

مقام‌های طالب تا کنون در این باره چیزی نگفته اند، اما با حاکمیت طالبان بر افغانستان، پاکستان به شدت درگیر مسایل افغانستان شده است.

درحالی‌که پاکستان و ایران با طالبان روابط خوب دیپلماتیک دارند، این دو کشور نگران چه هستند؟

عزیز معارچ دیپلومات سابق به این پرسش پاسخ داده است:

"نه تنها ایران و پاکستان که در افغانستان مداخله نیز می‌کنند، سایر کشورهای همسایه و منطقه همه وضعیت کنونی افغانستان، حکومت غیراستندرد و نبود رهبری روشن، فقدان قانون اساسی و عدم مشروعیت ملت را تهدیدی برای امنیت داخلی خود می‌دانند، به همین دلیل تلاش می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند، یا در تلاش همکاری بین خود استند تا چنین تهدیدی از جانب افغانستان برای شان نباشد."

پیش از این تاجکستان و هند نیز از وضعیت امنیتی فعلی افغانستان ابراز نگرانی کرده اند و صدراعظم و وزیر خارجه هند گفته بودند، وضعیت فعلی افغانستان موضوعی است که فضای بی‌باوری را در جهان ایجاد کرده و این نگرانی با خود به همراه دارد که منطقه به چه نوع ثبات دست خواهد یافت؟

XS
SM
MD
LG