لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۸

وزیر خارجهٔ جرمنی: تصمیم نادرست شرکای بین المللی باعث برگشت طالبان به قدرت گردید


 انالینا بربوک وزیر خارجهٔ جرمنی
انالینا بربوک وزیر خارجهٔ جرمنی

وزیر خارجه جرمنی به این باور است که تصمیم نادرست شرکای بین المللی باعث شد که اوضاع در افغانستان متشنج شود و طالبان دوباره قدرت را در آنکشور بدست آورند.

انالینا بربوک در گفتگوی ویژه با رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفت که جرمنی نقش مهمی در کمک به افغانها در افغانستان داشته است.

او به ادامه افزود:

" ما به عنوان حامیان تصمیم اشتباهی گرفتیم که این کشور را در یک لحظه دچار بحران کرد و میلیون ها افغان را تنها گذاشت، حالا در آنجا بحران بشری جریان دارد، ما در حال انجام کمک های بشردوستانه خود استیم جرمنی یکی از بزرگترین کمک کننده ها به مردم افغانستان است اما ما با رژیم طالبان روابط نداریم اما باید از افغانها حمایت کنیم."

حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان در آستانه یکساله‌گی قرار دارد اما در این مدت فقر و گرسنگی در افغانستان افزایش چشمگیری یافته است.

سازمان ملل متحد تخمین زده است که بیشتر از نیمی از نفوس افغانستان در فقر کامل به سر می برند
سازمان ملل متحد تخمین زده است که بیشتر از نیمی از نفوس افغانستان در فقر کامل به سر می برند


سازمان ملل متحد گفته که بیش از نصف از جمعیت افغانستان به کمک های بشردوستانه فوری نیاز دارند و این بحران با گذشت زمان در حال گسترش است.

در حال حاضر بزرگترین نقض حقوق زنان در روی زمین در افغانستان جریان دارد.

مشکل دیگری که در حال حاضر دامنگیر افغانستان است، موارد آشکار نقض حقوق بشر به ویژه حقوق زنان ودختران از سوی طالبان است که با واکنش های بین المللی به همراه شده است.

در کانفرانس دو روزه در مورد افغانستان که در تاشکند پایتخت ازبکستان برگزار شد، روی تامین حقوق زنان و دختران تاکید شد که باید حقوق زنان در نظر گرفته شود و به همه دختران حق تحصیل داده شود.

طالبان پس از تسلط یافتن به قدرت آزادی های زنان را محدود کرده و دروازه های مکاتب را به روی دانش آموزان دختر بالاتر از صنف ششم٬ بسته اند.
طالبان پس از تسلط یافتن به قدرت آزادی های زنان را محدود کرده و دروازه های مکاتب را به روی دانش آموزان دختر بالاتر از صنف ششم٬ بسته اند.

انالینا بربوک وزیر خارجه جرمنی می گوید که آنها نیز نگران این وضعیت هستند.

" در حال حاضر بزرگترین نقض حقوق زنان در روی زمین در افغانستان جریان دارد، ما تمرکز ویژه ای روی حقوق زنان و دختران افغان داریم زیرا از زمانی که طالبان بر افغانستان مسلط شده اند زندگی این زنان و دختران به بن بست رسیده، نمیتوانید کار کنید و مجوز کار ندارند، نمیتوانید آزادانه سفر کنند و مجبور اسیتد که همه اعضای بدن خود را بپوشانید، هر نوع حقوق بشر از زنان و دختران افغان در افغانستان سلب شده است."

در کنفرانس بین المللی تاشکند نیز در مورد حقوق بشر وحقوق زنان و دختران در افغانستان نیز بحث شد٬ اما طالبان پاسخ روشنی به نگرانی ها نداشتند

با آنکه طالبان وعده داده اند که به زودی به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه داده میشود که به تحصیل شان ادامه دهند٬ اما مکاتب متوسطه و لیسه تا هنوز به روی این دختران باز نشده است.

زنان در اکثر اداره ها از کار منع شده اند و به آنها گفته شده که در خانه بمانند.

طالبان گفته اند که به حقوق زنان و دختران در چارچوب آنچه را آنها شریعت می خوانند احترام قابل اند اما بسیاری از زنان میگویند که آزادی های زنان و دختران روز به روز در افغانستان محدود میشود.

جامعه جهانی رعایت حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران را یکی از شرط های اساسی برای به رسیمت شناختن حکومت طالبان مطرح کرده است.

XS
SM
MD
LG