لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۴

مذاکرات برای آزاد سازی بخشی از دارایی های منجمد شدهٔ افغانستان جدی تر شده است


تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

وزارت خارجۀ امریکا میگوید که هئیت امریکایی در دیدار با طالبان در حاشیۀ نشست تاشکند تأکید کرده است که روند آزادسازی سه اعشاریه پنج میلیارد دالر سرمایۀ بانک مرکزی افغانستان سریع تر شود.

در اعلامیه وزارت خارجه ایالات متحده که به روز پنجشنبه به نشر رسید٬ گفته شده که این دیدار با حضور توماس ویست نماینده ویژه ایالات متحدۀ برای افغانستان و براین نیلسون معاون وزیر خزانه‌داری در امور تروریزم و اطلاعات مالی این کشور روز چهارشنبه با نماینده‌گان طالبان برگزار شد.

در این نشست ایالات متحده بر نیاز برای رسیدگی به وضعیت فوری بشری در افغانستان تاکید کرد.

هرچند در این نشست هر دو طرف روی تلاش‌های جاری برای آزادسازی ۳،۵ میلیارد دالر ذخایر بانک مرکزی افغانستان گفتگو کرده اند اما گفته شده که از این پول به سود افغان‌ها کار گرفته خواهد شد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در واکنش به این موضوع ٬روز جمعه به رادیو آزادی گفت٬ در صورتی که این سرمایه آزاد شود ٬ به عنوان پشتیبانۀ پولی کشور در بانک‌های افغانستان نگهداری خواهد شد.

"این پول پیشتی‌وانهٔ افغانی است و محفوظ خواهد بود صرف آزاد ساخته خواهد شد و مورد اعتبار در بانک های افغانستان پیشتی‌وانهٔ خواهد بود از این دیگر استفاده نمی‌شود."

پیش از این ندپرایس ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا در ۲۸ام ماه سرطان در یک نشست خبری به رسانه‌ها گفت: " تلاش داریم نگرانی‌های مربوط به استفاده از ذخایر مجاز ۳.۵ میلیارد دالری بانک مرکزی افغانستان را برطرف کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که این به سود مردم افغانستان است و نه طالبان. "

ندپرایس ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا
ندپرایس ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا

امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجهٔ حکومت طالبان به تاریخ ۲۶ جولای در نشست تاشکند از امریکا خواست تا ذخایر بانکی افغانستان را آزاد کند.

اما در این اعلامیۀ وزارت خارجۀ امریکا در مورد ۳،۵ میلیارد دالر دیگر از سرمایۀ ۷ میلیارد دالری بانک مرکزی افغانستان چیزی گفته نشده است.

جوبایدن رئیس جمهور ایالات متحده در ماه فبروری فرمانی را امضا کرد که بربنیاد آن هفت میلیارد دالر از دارایی‌های منجمد شدۀ افغانستان دو بخش خواهد شد که نیم آن برای کمک‌های بشری به مردم افغانستان و نیم دیگر آن پس از فیصله و تأئیدی محکمه به خانواده‌های قربانیان حمله‌های یازدهم سپتمبر سال ۲۰۰۱ در امریکا به مصرف خواهد رسید.

ایالات متحده: تلاش صورت میگیرد تا این پول به سود مردم افغانستان به مصرف برسد

اما اکنون ذبیح الله‌مجاهد می‌گوید که مردم افغانستان در حمله‌های یازدهم سپتمبر در امریکا دخالتی نداشتند و این کار را "غیرمنصفانه" می‌خواند.

حمله‌های یازدهم سپتمبر در امریکا از سوی شبکۀ القاعده سازماندهی و انجام شدند_شبکۀ هراس افگنی که رهبر آن اسامه بن لادن به حکومت طالبان در افغانستان پناه آورده بود.

دارایی بانک مرکزی افغانستان که به مقصد اعتبار و پیشیبانهٔ پول ملی افغانستان استفاده می‌شد، در زمان حکومت مخلوع افغانستان ۹،۵ میلیارد دالر بود.

از این میان ۷ میلیارد دالر آن در بانک‌های امریکا نگهداری می‌شد و ۲،۵ میلیارد آن در بانک‌های اروپایی از جمله سویس نگهداری می‌شد که پس از حاکمیت دوبارهٔ طالبان بر افغانستان این مقدار دارایی‌ها از سوی امریکا منجمد شده است.

XS
SM
MD
LG