لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۲

زلمی خلیلزاد: ما هیچ وقت بر رهبران طالبان باور نکرده ایم


زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ پیشین امریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ پیشین امریکا برای صلح افغانستان

پس از اعلام کشته شدن ایمن الظواهری رهبر گروه القاعده در کابل پایتخت افغانستان، برخی مقام‌های پیشین امریکایی و افغان بر طالبان انتقاد کرده اند که روابط طالبان با این گروه، طالبان و مردم افغانستان را دیگر هم آسیب پذیر کرده است.

در ادامۀ این واکنش‌ها زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ پیشین امریکا برای صلح افغانستان در مصاحبه با رادیو ملی عامۀ امریکا (NPR) از حقانیان به عنوان گروه پناه دهندۀ ایمن الظواهری یاد کرده و گفته است که برخی عناصر در میان طالبان "با انجام دادن چنین عملکردها"، از توافقنامه دوحه میان طالبان و امریکا تخطی می‌کنند: "برخی عناصر توافق انجام شده میان ایالات متحدۀ امریکا و طالبان را نقض می‌کنند و این کار حقانیان دست‌آوردهای دیگر را متاثر کرده است، دیگر این را فراموش کرده بودند که حمایت از القاعده برای شان بهای گزاف خواهد داشت."

زلمی خلیلزاد پس از آن این اظهارات را مطرح می‌کند که استخبارات امریکا گزارش داده است که ایمن الظواهری در مهمانخانۀ سراج الدین حقانی، سرپرست وزارت داخلۀ طالبان مستقر شده بود، چیزی که طالبان در مورد آن تا هنوز چیزی نگفته اند.

آقای خلیلزاد می‌گوید، ممکن برخی عناصر طالبان با امریکا کمک کرده باشند که در مورد محل الظواهری معلومات داده باشند.

هرچند در توافقنامۀ دوحه میان طالبان و امریکا تأکید شده است که طالبان باید روابطش با تمام گروه‌های هراس افگن به ویژه القاعده را قطع کند و پیش از این بارها مقام‌های طالبان در سخنرانی‌های شان به امریکا و جامعۀ جهانی اطمینان داده بودند که از خاک افغانستان برضد هیچ کشوری کار گرفته نمی‌شود و تهدید متوجه کسی نخواهد بود.

آرشیف - امضای توافقنامه میان نماینده های امریکا و طالبان در دوحه پایتخت قطر
آرشیف - امضای توافقنامه میان نماینده های امریکا و طالبان در دوحه پایتخت قطر

اما پس از اعلام کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر شبکۀ القاعده در کابل این مسئله شک و انتقادها را در داخل و بیرون از افغانستان در برابر طالبان برانگیخته است.

زلمی خلیلزاد که توافقنامۀ دوحه را نوشته و به نمایندگی از امریکا با طالبان روی آن امضا کرده است، می‌گوید که هیچ گاهی بر رهبران طالبان اعتماد نکرده است: "خوب ما هیچ وقت بر رهبران طالبان باور نکرده ایم، ما آنها را مسئول توافق دانستیم که با ما کرده اند، اما در این حال ما خواستیم که این ظرفیت را داشته باشیم و این ظرفیت را داشتیم که به القاعده و گروه‌های دیگر آن جواب بگویم که امریکا را تهدید می‌کنند."

از سوی دیگر ماموریت دیپلماتیک افغانستان در جینوا با نشر پیامی در مورد کشته شدن ایمن الظواهری در کابل گفته است که این موضوع روابط موجود میان طالبان و القاعده را واضح می‌سازد.

در این پیام آمده است که حمله طیاره بی‌سرنشین نظامیان ایالات متحدۀ امریکا باز هم تایید کرد که طالبان برای هراس افگنان پناه گاه می‌دهند و اجازۀ ورود به افغانستان را داده اند، تا از آنها برای سازمان دهی و انجام حملات هراس افگنی در داخل و خارج از افغانستان کار گیرند.


این ماموریت دیپلماتیک افغانستان از جامعۀ جهانی می‌خواهد که تمام حقوق بشری افغان‌ها، زنان و دختران را تأمین کرده و زمینه را برای ایجاد یک حکومت همه‌شمول فراهم سازد.

به همین گونه حنیف اتمر، وزیر خارجۀ حکومت مخلوع افغانستان در توییتی بر طالبان صدا کرده است که اجازه ندهند که افغانستان یکبار دیگر به لانۀ امن هراس افگنان مبدل شود.

رادیو آزادی تلاش کرد در مورد این اظهارات و ادعاها نظر حکومت طالبان را داشته باشد، اما سخنگویان آنها دستیاب نشدند.

XS
SM
MD
LG