لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۱

امریکا: می‌دانیم که طالبان در تلاش پنهان کردن شواهد پس از قتل ظواهری اند


جان کربی، هماهنگ کنندهٔ روابط استراتیژیک شورای امنیت ملی امریکا
جان کربی، هماهنگ کنندهٔ روابط استراتیژیک شورای امنیت ملی امریکا

جان کربی، هماهنگ کنندهٔ روابط استراتیژیک شورای امنیت ملی امریکا ناوقت روز سه‌شنبه در یک نشست خبری تأکید کرد که امریکا به طالبان روشن کرده که می‌داند طالبان پس از کشته شدن ایمن‌الظواهری رهبر شبکهٔ القاعده برای پنهان کاری شواهد چه‌ گام‌هایی را برداشته اند.

او گفت: "ما این را به طالبان واضح ساختیم، ما می‌دانیم که آن‌ها چه کرده‌اند و ما می‌دانیم که آن‌ها از کی محافظت می‌کنند و ما در مورد گام‌های هم می‌دانیم که آنان تلاش کردند تا شواهد پس از حمله را پنهان کنند، ما متوجه آن‌ها هستیم."

این در حالیست که بیش از یک شبانه‌روز از اعلام خبر کشته شدن ایمن‌الظواهری، رهبر شبکهٔ القاعده می‌گذرد، اما طالبان هنوز کشته شدن وی در حملهٔ طیارهٔ بی‌سرنشین امریکایی در کابل را تأیید و یا رد نکرده اند و تنها این حمله را نکوهش کردند.

از سوی دیگر، مایک والتز، یک عضو کانگرس امریکا می‌گوید، ایمن‌ الظواهری در مهمان خانهٔ سراج الدین حقانی، سرپرست وزارت امور داخلهٔ حکومت طالبان بوده است و این نگران کننده است.

او در گفتگو با تلویزیون فاکس گفته است: "ایمن‌الظواهری رهبر شبکهٔ القاعده در مهمان خانهٔ وزیر امور داخلهٔ افغانستان زندگی می‌کرد، ظاهراً القاعده مانند پیش از ۱۱ سپتمبر به افغانستان بازگشته است، و جامعهٔ‌ استخباراتی گزارش داده اند که آن‌ها کاملاً قصد دارند که دوباره به ما حمله کنند."

رادیو آزادی تلاش کرد تا در مورد این اظهارات مقام‌های امریکایی دیدگاه حکومت طالبان را بگیرد اما هیچ مقام آنها دستیاب نشد.


هرچند، مقام‌های طالبان بارها در اعلامیه های پی در پی به امریکا و جامعه جهانی اطمینان داده اند که از خاک افغانستان در برابر هیچ کشوری استفاده نخواهد شد و تهدیدی متوجهٔ کسی نخواهد بود، اما پس از اعلام کشته شدن ایمن الظواهری رهبر شکبهٔ القاعده در کابل، طالبان در داخل و خارج از افغانستان مورد انتقاد قرار گرفته اند که چرا تا اکنون روابط‌ شان را با این گروه قطع نکرده اند.

پس از اعلام کشته شدن رهبر القاعده، ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان با نشر اعلامیه‌یی در صفحۀ توییتر‌ش این حمله را محکوم کرد و آن را خلاف اصول بین‌المللی و نقض آشکار توافقنامۀ دوحه خواند و گفت ادامهٔ چنین اقدامات به فرصت‌های موجود آسیب می‌رساند.

XS
SM
MD
LG