لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۴

حکومت طالبان سکوت خود را شکست؛ ما از حضور رهبر شبکه القاعده در کابل اطلاع نداشتیم


ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده که در حمله راکتی ایالات متحده در کابل کشته شد
ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده که در حمله راکتی ایالات متحده در کابل کشته شد

حکومت طالبان پس از تقریباً ۳ روز مشوره و رایزنی در مورد کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده در کابل پایتخت افغانستان، امروز پنجشنبه سکوت خود را شکست و ادعا کرد که در بارۀ "آمدن و سکونت" ظواهری در کابل هیچ اطلاعی نداشته است.

در اعلامیۀ امروز حکومت طالبان آمده است که به ارگان‌های کشفی و استخباراتی دستور داده شده است تا در بارۀ جنبه‌های مختلف رویداد حملۀ هوایی بر یک خانه در پایتخت افغانستان تحقیق جدی و همه جانبه کنند.


این در حالی است که حکومت طالبان پیش از این مدعی شده است که بر تمامی کشور کنترل دارد و اجازه نمی دهد که گروه‌های هراس افگن تهدیدی را متوجه همسایگان و غرب بشمول ایالات متحده کند.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در اول ماه آگست اعلام کرد که ایمن الظواهری در حملۀ طیارۀ بی‌سرنشین امریکا در سی و یکم ماه جولای در یک خانه در کابل کشته شد.

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده
جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده

خبرگزاری رویترز یک روز پیش از این از برگزاری نشست‌ها به سطح بسیار بالا در حکومت طالبان در بارۀ این که به حملۀ طیارۀ بی‌سرنشین امریکا در کابل واکنش داده شود یا نه٬ گزارش داد.

حکومت طالبان در اعلامیۀ روز سه شنبه‌اش نیز کشته شدن ظواهری در کابل را تایید نکرده بود.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، مقامات امریکایی گفته اند که ظواهری در خانه یکی از دستیاران ارشد سراج الدین حقانی وزیر داخله حکومت طالبان اقامت داشته است.

ظواهری در خانه یکی از دستیاران ارشد سراج الدین حقانی وزیر داخله حکومت طالبان اقامت داشته است.

اما حکومت طالبان در اعلامیۀ دوم‌ش اعلام رئیس جمهور بایدن در مورد کشته شدن رهبر القاعده در کابل را «ادعا» خوانده است.

در اعلامیه با لحن تند، امریکا به تجاوز بر حریم افغانستان متهم شده و هشدار هم داده شده است در صورت تکرار چنین رویداد ها، مسئولیت هرگونه عواقب آن به دوش امریکا خواهد بود.

تصویر از منطقه متمول نشین کابل که رهبر شبکه القاعده نیز در آنجا می زیست
تصویر از منطقه متمول نشین کابل که رهبر شبکه القاعده نیز در آنجا می زیست


در ادامۀ اعلامیه آمده است که امریکا با اجرای حملۀ هوایی حریم افغانستان را نقض کرد و تمامی اصول بین المللی را زیر پا گذاشته است.

طالبان در موافقتنامۀ سال ۲۰۲۰ در دوحه وعده کرده بودند که در صورت خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، به اعضای القاعده و آنانی که قصد حمله به امریکا دارند، در افغانستان پناه نمی دهند.

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده به تازگی گفته است که طالبان با میزبانی رهبر القاعده و پناه دادن به رهبر این شبکه در کابل، توافقنامۀ دوحه را کاملاً نقض کرده اند.

میچ مکانل رهبر جمهوریخواه مجلس سنای ایالات متحده به تازگی گفته است که کشته شدن ظواهری در قلب کابل نشان داد که به دنبال خروج نیروهای امریکا از افغانستان، این کشور یکبار دیگر در حال مبدل شدن به مرکز بزرگ فعالیت‌های تروریستی است.

خبر کشته شدن ظواهری در آستانه یکسالگی بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان منتشر می شود.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، کشته شدن ظواهری روابط بین طالبان و غرب را تیره تر کرده و این در حالی است که طالبان در جستجوی دریافت پول نقد برای رسیدگی به بحران اقتصادی در افغانستان هستند.

XS
SM
MD
LG