لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۳

یک فرمانده طالبان پاکستان که امریکا در جستجوی وی بود٬ در افغانستان کشته شده است


تصویر آرشیف: تعدادی از طالبان پاکستانی
تصویر آرشیف: تعدادی از طالبان پاکستانی

طالبان پاکستانی واسلام آباد تائید کرده اند که یک قوماندان طالبان پاکستانی که امریکا برای دستگیری وی سه ملیون دالر جایزه تعیین کرده بود٬ در افغانستان کشته شده است.

سه قوماندان طالبان پاکستانی ویک مقام استخبارات پاکستان به روز دوشنبه تائید کردند که عبدالولی معروف به عمرخالد خراسانی یکی از قوماندانان تحریک طالبان پاکستان با سه تن از همقطاران خود دریک انفجاری در افغانستان کشته شده است.

رویترز از قول مقامات پاکستانی گزارش می دهد که کشته شدن خراسانی امکان دارد یک ضربه به گفتگوی های صلح باشد که اخیرا میان طالبان پاکستانی و مقامات این کشور به میانجیگری طالبان افغان در کابل صورت گرفت .

خراسانی یک گروه بنام « جماعت الاحرار » را نیز رهبری می کرد . این گروه ازسوی شورای امنیت سازمان ملل متحد و امریکا سازمان تروریستی قلمداد شده است.

طالبان پاکستانی همواره حملاتی را بالای اردیو پاکستان و اقلیت های مذهبی در آن کشور انجام می دهند.
طالبان پاکستانی همواره حملاتی را بالای اردیو پاکستان و اقلیت های مذهبی در آن کشور انجام می دهند.

گزارش ها می‌رسانند که عمرخالد خراسانی وهمقطاران وی روز یکشنبه در ولسوالی برمل پکتیا شکار ماین کنار سرک شدند.

برخی منابع که نخواستند ازآنها نام گرفته شود به خبر رسانی رویترز گفته اند که درحال حاضر گفته نمی توانند چه کس و یا گروهی در این حمله دست داشته است.

احسان الله احسان یک قوماندان دیگر طالبان پاکستانی درتویت خود کشته شدن خراسانی را تائید کرده گفت که قوماندان خراسانی دیگر میان آنها نیست.

تحریک طالبان پاکستان هنوز رسماً در مورد کدام تبصره نکرده ولی گفته یک اعلامیه نشر می‌کند.

خبر کشته شدن این قوماندان طالبان پاکستانی در افغانستان درحالی نشر می شود که یک هفته پیش امریکا از قتل ایمن الظواهری رهبر شبکۀ القاعده در یک حمله طیاره بدون سرنشین در کابل خبر داد.

هرچند حکومت طالبان، اردوی پاکستان و وزارت خارجه این کشور به پرسش های خبر رسانی رویترز در مورد پاسخ نداده اند٬ اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در پیامی به روز دوشنبه به رادیو آزادی صرف نوشت که در مورد این واقعه تحقیق می‌کنند.

گروه خراسانی مسئولیت چندین حمله مرگبار بر نیروهای امنیتی و نظامی پاکستان و اقلیت های شیعیان و مسیحیان را بدوش گرفته که در نتیجۀ آن صد ها نفر کشته یا زخمی شده اند.

آژانس خبررسانی رویترز از قول مقامات پاکستانی گزارش می‌دهد٬ خراسانی که زمانی مخالف گفتگو با اسلام آباد بود در جمع آنعده از رهبران طالبان پاکستانی شامل بود که در این اواخر با یک هیئت از روحانیون پاکستانی در کابل گفت‌وگو کردند.

XS
SM
MD
LG