لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۸

سازمان دیده‌بان حقوق بشر خواهان ادامه ممنوعیت سفر مقامات طالبان شد


تصویر آرشیف: سفر سرپرست وزارت خارجه طالبان به چین
تصویر آرشیف: سفر سرپرست وزارت خارجه طالبان به چین

سازمان دیدبان حقوق بشر از ایالات متحده امریکا می خواهد که ممانعت بر سفرهای خارجی رهبران طالبان را ادامه دهند تا طالبان مجبور شوند که مکاتب را به روی دختران بالاتر از صنوف ششم نیز باز کنند.

هیدر بار، مسوول بخش زنان در دیدبان حقوق بشر به روز پنجشنبه در حساب تویترش نوشته که طالبان به این زودی مکاتب دختران را بازگشایی نخواهند کرد.

وزارت معارف حکومت طالبان به تازگی گفته که رهبری طالبان با رفتن دختران به مکتب مخالف نیستند، اما در زمینۀ میکانیزم، طرح، میتود، تنظیم وقت، پالیسی و راه کار های دیگر٬ برخی مسایل وجود دارد که هنوز تمام رهبری طالبان و نهادهای مسوول به تفاهم و نتیجه نرسیده اند.

اما این پژوهشگر دیدبان حقوق بشر تاکید کرد که ۱۲ ماه گذشته نقض‌ آشکار حقوق بشری از سوی طالبان این را نشان می‌دهد که طالبان هیچ تعهدی به رعایت موازین حقوق بشری و حقوق انسانی و اساسی شهروندان افغانستان، به شمول زنان افغان ندارند.

هیدر بار، مسوول بخش زنان در دیدبان حقوق بشر
هیدر بار، مسوول بخش زنان در دیدبان حقوق بشر

خانم بار در ادامه خواستار ممنوعیت سفر رهبران طالبان شده و گفت:

"زمان آن فرارسیده که جامعه بین‌المللی از انتظار دست بردارد و با گزینه‌های فوری آموزش جایگزین برای دختران و ممنوعیت سفر و سایر اقدامات علیۀ رهبران طالبان، به این واقعیت پاسخ دهد."

هیدر بار: زمان آن فرارسیده که جامعه بین‌المللی از انتظار دست بردارد

این در حالی است که بر اساس گزارش‌ها، لغو ممنوعیت سفر برای ۱۳ مقام طالبان به روز جمعه به پایان می‌رسد و قرار است که پس از آن شورای امنیت ملل متحد در مورد تمدید یا لغو این معافیت‌ها تصمیم بگیرد.

سازمان ملل متحد برای پانزده تن از مقام های طالبان به خاطر پیشبرد مذاکرات صلح اجازه سفر داده بود.

این در حالی است که اخیراً صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان (یونیسف) از ادامۀ بسته‌‌ماندن مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفت که ادامۀ محرومیت دختران از آموزش، حداقل ۵۰۰ میلیون دالر به اقتصاد این کشور آسیب وارد کرده است.

XS
SM
MD
LG