لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۸

مجلهٔ دیپلومات: طالبان چگونه افغانستان را اداره می کنند و این کشور به کجا می رود؟


تصویر آرشیف: یکی از افراد طالبان سوار بر موتر گزمه در کابل
تصویر آرشیف: یکی از افراد طالبان سوار بر موتر گزمه در کابل

دیپلومات

  • مجله دیپلومات با توجه به یک ساله‌گی تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان می نویسد که یک سال پس از پیروزی طالبان بر حکومت منتخب افغانستان، حکومت طالبان با آزمونهای داخلی و خارجی دست و پنجه نرم می کند، آزمون هایی که می تواند پایه های متزلزل حکومت آنها را بیشتر تضعیف کند.


به نوشتۀ دیپلومات، حکومت طالبان که تا هنوز توسط کشورهای جهان به رسمیت شناخته نشده، مملو از چندپاره گی داخلی است و نتوانسته که براساس تعهداتش در توافقنامۀ دوحه، یک حکومت فراگیر را تشکیل دهد.

دیپلومات می افزاید که، طالبان زنان را از امرار معاش محروم کرده و تحصیل دختران را به سطح ابتدایی محدود ساخته اند، بیش از ۹۰ درصد مردم افغانستان به غذای کافی دسترسی ندارند و بدتر از آن، کشته شدن ایمن الظواهری رهبر شبکۀ القاعده در قلب کابل توسط طیارۀ بی پیلوت امریکایی نشان می دهد که ممکن است که افغانستان بار دیگر به پناهگاه امن گروه های تروریستی تبدیل شده باشد.

حکومت طالبان که از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است٬ مملو از چند پارچه گی داخلی است

مجله دیپلومات می پرسد که طالبان چگونه افغانستان را اداره می کنند و این کشور به کجا می رود؟

به نوشتۀ دیپلومات پس از سقوط کابل، طالبان حکومت متشکل از تندروهای نزدیک به ملا محمد عمر رهبر سابق و بنیانگذار این گروه را اعلام کردند، کابینه ای که کاملاً تحت سلطه مردان قرار دارد.

در مطلب آمده که طالبان در تقرر شماری از افراد موجود در لیست های تروریستی هم هیچ ترسی نداشتند و بیش از نصف کابینه یعنی ۱۷ تن از جملۀ ۳۰ تن، در فهرست تروریستی ایالات متحدۀ امریکا و یا سازمان ملل متحد قرار دارند.

دیپلومات می نویسد که پیامدهای سیاست کدری طالبان به ویژه برای زنان مضر بوده، زیرا اکثریت زنان افغان کارهایشان را از دست دادند و فقط شماری معدودی اجازه یافته اند که در مشاغلی کار کنند که مردان قادر به انجام آن نیستند و مجبور شده اند تا کاهش قابل توجهی در معاشات شان را هم بپذیرند.


اندپندنت

  • نشریۀ بریتانیایی اندپندنت هم با اشاره به مقالۀ انجلینا جولی هنرپیشۀ مشهور سینمای هالیوود و فعال بشردوست که در مورد رفتار طالبان با زنان افغان در مجلۀ تایم منتشر شده می نویسد:


انجلینا جولی با انتقاد از بدرفتاری حکومت طالبان با زنان می گوید که یکسال از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان می گذرد و یکشبه، حدود ۱۴ میلیون دختر و زن افغان، حق رفتن به مکاتب متوسطه، لیسه ها یا پوهنتون، حق کار و آزادی سفر را از دست دادند.

اندپندنت از قول انجلینا جولی می نویسد: "صلحی که بر اساس ظلم و فشار بر زنان ساخته شده، به هیچ وجه صلح نیست، بلکه جامعه ای است که دایم با خود در جنگ است."

XS
SM
MD
LG