لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۱

ناروی: کشته شدن ظواهری در کابل ارتباط طالبان با القاعده را ثابت کرد


آرشیف - شماری از مقام‌های طالبان
آرشیف - شماری از مقام‌های طالبان

روابط طالبان با شبکهٔ القاعده مقام‌های حکومت ناروی را نگران کرده است.

ایویند واد پتریسن، وزیر دولت در وزارت امور خارجۀ ناروی به روز شنبه در صحبت با روزنامهٔ (‌دگبلدت) گفته است، کشته شدن ایمن‌الظواهری، رهبر شبکهٔ القاعده در افغانستان این را ثابت کرده که طالبان هنوز هم با این گروه به تماس هستند – ادعای که طالبان پیش از این بار ها آن را رد کرده اند.

روزنامهٔ دگبلدت از قول آقای پیترسن نوشته است: "حضور ظواهری در کابل نشان دهندهٔ‌ آن است که علیرغم وعدهٔ طالبان مبنی بر عدم تبدیل شدن افغانستان به پناهگاه سازمان‌های تروریستی بین‌المللی، هنوز تماس بین طالبان و القاعده وجود دارد."

هرچند سخنگویان طالبان هنوز به گونۀ مشخص در مورد اظهارات وزیر دولت در وزارت خارجه ناروی به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداده‌اند، اما پیش از این در بیانیه‌های مختلف گفته‌اند که گروه القاعده در افغانستان حضور نظامی ندارد.

حکومت طالبان همچنان چند روز پس از کشته شدن ایمن‌الظواهری رهبر شبکهٔ القاعده از حضور او در کابل اظهار بی‌خبری کرده و تأکید کردند که هیچ نوع تهدیدی از خاک افغانستان متوجه هیچ کشوری نخواهد بود.


ایویند واد پیتریسن، وزیر دولت در وزارت امور خارجۀ ناروی این را نیز گفته است که رویکرد طالبان در افغانستان او را مایوس کرده است.

وی گفت: " پیشرفت‌ها در افغانستان به مسیر اشتبا می‌رود، به ویژه زمانی که حرف از حقوق بشر باشد، حقوق زنان و دختران یک مثال آن است، از تعلیم در مکاتب الی نیاز‌های پوشش شان، هرچند ما متعجب نیستیم، اما طالبان ما را ناامید کرده است."

مقام‌های ناروی در حالی این اظهارات را مطرح کرده‌اند که از آغاز حکومت طالبان، محدودیت‌هایی در برابر زنان و دختران افغان از جمله در زمینۀ کار، آموزش، حجاب اجباری، سفر بدون محرم و برخی موارد دیگر اعمال شده است که در کنار سایر مشکلات جامعه، وضعیت اقتصادی خانواده‌ها را نیز بدتر کرده است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG