لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۳

ترکیه در زمینه کاریابی برای افغان‌های که به افغانستان بر می‌گردند همکاری می‌کند


تصویر آرشیف: تعدادی از جوانان پناهجوی افغان در ترکیه
تصویر آرشیف: تعدادی از جوانان پناهجوی افغان در ترکیه

ترکیه می گوید، موسسه سره میاشت آنکشور برای کاریابی با آن عده از افغان ها کمک می کند که به خواست خود شان و به صورت داوطلبانه به افغانستان باز می گردند.

خبرگزاری انادولوی ترکیه گزارش می دهد که مقام های اینکشور انتظار دارند تا به این ترتیب، شمار ورود پناهجویان غیرقانونی افغان که کشور شانرا به دنبال حاکمیت دو باره طالبان، بنابر دلایل اقتصادی یا اجتماعی ترک کرده و به ترکیه پناه برده اند، کاهش یابد.

اتحادیه سره میاشت ترکیه می گوید، با آن عده از افغان ها کمک می کند که می خواهند کسب و کاری را در افغانستان آغاز کنند.

به گفتۀ این اتحادیه، در میان بازگشت کننده های داوطلب به افغانستان، خیاط ها، دکانداران، فلزکاران، سلمان ها و شمار دیگر شامل اند.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد و نهاد های پناهجویان، در جریان سال گذشته صد ها تن از شهروندان افغانستان جبراً از ترکیه اخراج شده اند.

یکی از خانواده های مهاجر افغان در ترکیه
یکی از خانواده های مهاجر افغان در ترکیه

بسیاری از این افغان، از طریق راه های خطرناک خود شانرا به ترکیه رسانده اند تا بتوانند از آنجا وارد کشور های اروپایی شوند.

ترکیه ۶۵ شرکت کوچک را در افغانستان ایجاد کرده است که در نتیجه برای هزاران تن از افغان ها، زمینه درآمد مالی فراهم شده است.

ترکیه پس از آن روند اخراج افغان های بی اسناد را شدت بخشید که مخالفان سیاسی حکومت ترکیه، بر پالیسی های مهاجرت حکومت انتقاد کردند.

اما مقام های ترکیه می گویند که پس از برنامه اتحادیه سره میاشت اینکشور برای کمک در بخش پروژه های حمایتی از کسبه کاران در افغانستان، مهاجرت افغان ها کاهش یافته است.

به گفتۀ این اتحادیه، با آن عده از افغان ها کمک می شود که ثابت کنند، به صورت داوطلبانه از ترکیه به افغانستان باز گشته اند.

فرید احمد ضیا رئیس سره میاشت ترکیه در افغانستان می گوید، تا اکنون در افغانستان، ۶۵ شرکت کوچک را ایجاد کرده اند که در نتیجه برای هزاران تن از افغان ها، زمینه درآمد مالی فراهم شده است.

XS
SM
MD
LG