لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۷

روز جهانی جوانان و نا امیدی های نسل جوان افغانستان


تصویر آرشیف: شماری از جوانان بیکار در کابل
تصویر آرشیف: شماری از جوانان بیکار در کابل

امروز جمعه ۱۲ آگست برابر است با روز جهانی جوانان٬ شعار امسال برای تجلیل از این روز « همبستگی بین نسلی و ایجاد جهانی برای همه سنین» انتخاب شده است.

روز جهانی جوانان امسال در حالی فرا می رسد که در افغانستان با حاکم شدن دوبارۀ طالبان ، میزان بیکاری در بین جوانان به اوجش رسیده و تعداد زیادی از جوانان این کشور را ترک کرده اند.

منصور قریشی باشندۀ کابل است. او پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان در آگست پارسال بیکار شد.

منصور به رادیو آزادی میگوید که در وزارت معادن و پترولیم کار می کرد.

«آنها {طالبان} ما را از کار اخراج کردند. می گویند که به شما ضرورت نداریم و به شما کار نمی دهیم و حق اول از مجاهدین ما است. فعلاً بیکار هستم.»

سازمان بین المللی کار هشت ماه پیش، در ماه جنوری گفته بود که از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان بیش از پنجصد هزار نفر در این کشور وظایف شان را از دست داده اند.

این سازمان گفته که زنان آسیب شدیدتری را متحمل شده اند. کارمندان زن در بسیاری از ادارات در افغانستانِ زیر حاکمیت طالبان حضور ندارند.

بیشترین افرادی که در قدم نخست وظایف شان را در ادارات دولتی و غیر دولتی افغانستان از دست دادند زنان بود که بخش اعظم آن را دختران جوان تشکیل می دهد
بیشترین افرادی که در قدم نخست وظایف شان را در ادارات دولتی و غیر دولتی افغانستان از دست دادند زنان بود که بخش اعظم آن را دختران جوان تشکیل می دهد

روز جهانی جوانان امسال در حالی فرا رسیده که فرار مغز ها به خصوص نیروی جوان از افغانستان پس از حاکمیت طالبان تشدید یافته است.

وژمه احمدزی یکی از جوانانِ است که هشت ماه پیش از کابل به پاکستان آواره شد. او در افغانستان خبرنگار بود.

«کسانیکه در رسانه های مختلف در افغانستان وظیفه داشتند همۀ شان مثل من بیکار و بی

روزگار شدند و در یک شرایط بسیار بد به سر می برند. من در یک حالت بدی زندگی می کنم. مدت چیز کم یک سال سپری شد در این مدت آیندۀ تمام جوانان خراب شد و بیکاری به اوج خود رسیده.»

خروج نیروهای بین المللی از افغانستان ، بسته شدن موسسات خارجی و تعداد زیادی از رسانه های خصوصی روی افزایش بیکاری در این کشور بی تاثیر نبود زیرا هزاران افغان با قوای بین المللی و در این نهادها کار می کردند.

خروج نیروهای بین المللی از افغانستان باعث ایجاد هرج و مرج و ضعف اقتصادی در این کشور شده است
خروج نیروهای بین المللی از افغانستان باعث ایجاد هرج و مرج و ضعف اقتصادی در این کشور شده است

سخنگویان طالبان برای تبصره در بارۀ مشکلات و شکایت های جوانان در افغانستان تا تهیۀ این گزارش در دسترس نبودند. طالبان اما قبلاً گفته بودند که برای بهبود وضعیت زندگی مردم تلاش می کنند و علت اصلی رکود اقتصادی در این کشور را منجمد ماندن میلیاردها دالر ازذخایر « د افغانستان بانک» در امریکا خوانده اند.

هیچ کشوری هنوز حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

از روز بین المللی جوانان در جهان همه ساله در ۱۲ آگست تجلیل می شود.

رعایت حقوق بشری به خصوص حقوق زنان و دختران و ایجاد حکومت همه شمول از خواسته های اصلی جامعۀ جهانی از طالبان است.

حُسنا سروری یکی از فعالان جوان در کابل است. او به رادیو آزادی گفت که جوانان در افغانستان با محدودیت های زیادی رو به رو هستند.

«با تاسف از روز سقوط رژیم قبلی و روی کار آمدن طالبان ، محدودیت هایی زیادی بر جوانان مخصوصاً خانم ها وضع شده است که روند طبیعی زندگی را به مخاطره افگنده. زمینه های کاری زیر صفر قرار گرفته ،محدودیت های شغلی ، تفکیک جنسیتی و دیگر ستیزی منجر به بدتر شدن وضع جوانان در جامعۀ ما متاسفانه شده است.»

بانو سروری افزود ، پیش از آنکه طالبان به قدرت برسند ، به عنوان معلم در یک مکتب خصوصی تدریس می کرد.

او از تغییراتی که در زندگی اش در حدود یک سال اخیر وارد شده است اینگونه قصه کرد.

« دیگر نمی توانم به کار و بار خود حضور پیدا کنم و در جا های دولتی و شخصی کار کنم. من و همجنس هایم نمی توانیم که به طور مصئون در یک مکان بنیشینیم ، طرح بریزیم و روی برنامه های ما کار کنیم. حتی امنیت روحی و روانی نداریم. من دیگر حق آزادی حد اقلی ندارم ، حتی نمی توانم در بارۀ زندگی خود تصمیم بگیرم.»

انتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد
انتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد

انتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت این روز گفته است که در این روز مهم دست به دست هم دهیم تا موانع از بین برده شوند و برای دستیابی به جهان عادلانه تر، برابر و فراگیرتر برای همه مردم تلاش کنیم.»


از روز بین المللی جوانان در جهان همه ساله در ۱۲ آگست تجلیل می شود.

بسیاری جوانان در افغانستان مانند منصور قریشی آرزو دارد که زمینه برای کار و اشتغال جوانان فراهم شود و از حقوق شان برخوردار باشند.

« ما حق وظیفه اجرا کردن ، حق انتخاب ، حق گشت و گذار ، حق گپ زدن ، حق همه چیز را باید داشته باشیم. اگر به اینصورت روان باشد قشر جوان روز به روز از بین می رود ، روحیۀ شان ضعیف می شود. امید که در زمینه همکاری و توجه صورت بگیرد.».

XS
SM
MD
LG