لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۷

حکومت طالبان: بیش از ۱۷۰ تن در اثر سیلاب‌ها در یک ماه گذشته جان باخته اند


آرشیف - سیلاب در ولسوالی خوشی ولایت لوگر
آرشیف - سیلاب در ولسوالی خوشی ولایت لوگر

وزارت مبارزه با رویداد‌های طبیعی حکومت طالبان می‌گوید که در یک ماه گذشته در ولایت‌های مختلف افغانستان، حداقل ۱۷۰ تن در نتیجه سرازیر شدن سیلاب‌ها جان باخته اند و نزدیک به ۲۵۰ تن هم زخم برداشته اند.

مرگبار‌ترین سیلاب روز شنبه (۲۹ اسد) در ولسوالی خوشی ولایت لوگر رخ داد.

به گفته مردم و مقام‌های محلی، این سیلاب ویرانگر، ده‌ها قربانی و زخمی بر جای گذاشت.

محمد نسیم حقانی سخنگوی وزارت مبارزه با رویداد‌های طبیعی حکومت طالبان گفت که در بسیاری مناطق علاوه بر تلفات، مردم خانه و زمین‌های زراعتی شانرا هم از دست داده اند: "متاسفانه در نتیجه این سیلاب‌ها در ولایت لوگر، ۲۰ تن از هموطنان ما جان باخته اند و حدود ۳۰ تن دیگر زخمی شده اند. در سایر ولایت‌ها تلفات نداریم اما زیان‌های مالی خیلی زیاد به مردم وارد شده. در ولایت‌های مختلف صد‌ها خانه و هزاران جریب زمین زراعتی تخریب شده اند."

حقانی افزود که با سیلاب زدگان در ولسوالی خوشی، خیمه و سایر نیازمندی‌های ضروری کمک شده است.

سیلاب در ولسوالی خوشی ولایت لوگر
سیلاب در ولسوالی خوشی ولایت لوگر

اما مردم مناطق سیلاب زده می‌گویند، خانه‌های‌شان فرو ریخته، کشت و کار‌شان از بین رفته و وسایل زندگی‌شان زیر آب شده است. آنها از جامعه جهانی خواهان کمک‌های فوری شده اند.

دل آقا یکی از باشنده‌های ولسوالی خوشی لوگر می‌گوید که سیلاب، خانواده‌های بیشماری را در این ولسوالی زیانمند ساخت: "سیلی بود که در تاریخ خوشی سابقه نداشت. مواشی مردم، خانه‌های مردم، زمین‌های زراعتی تخریب شد و هیچ چیزی برای مردم باقی نمانده. تمام‌شان از بین رفته اند. برای مردم چیزی باقی نماند، مردم بی‌سرپناه استند و حتی به کوه‌ها بالا شده اند."

در نتیجه سیلاب‌های اخیر که در این فصل سال، غیر معمول دانسته می‌شود، ده‌ها هزار جریب زمین زراعتی تخریب شده و صد‌ها خانه ویران شده است.

همچنان به تاسیسات عمومی از جمله پل، پلچک و جاده‌ها هم زیان‌های شدید وارد شده است.

باشندگان ولایت‌های ارزگان و زابل می‌گویند، با آنکه در خشکسالی‌های امسال، حاصل خوبی نبرداشتند اما برای مقدار کمی هم که امیدواری داشتند، آنرا سیلاب با خود بُرد.

XS
SM
MD
LG