لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۵

سیلاب مدهش در خوشی لوگر؛ باشندهای محل: بیش از ۵۰ تن کشته و حدود ۸۰ تن زخمی شده اند


در ۲۴ ساعت گذشته، ولایت‌های مختلف افغانستان گواه جاری شدن سیلاب‌ها بوده که برعلاوهٔ تلفات جانی خسارات هنگفت مالی نیز به مردم رسانده است.

حاجی نصیب، باشنده‌ٔ ولسوالی خوشی ولایت لوگر می‌گوید، سیلاب‌ها همه دارایی‌اش را از بین برده، او خواستار کمک‌های عاجل است: "مردم تباه شده‌اند، در خوشی سیلاب‎‌ها گسترده‌یی آمده، همه چیز از بین رفت، زمین‌ها و خانه ها تخریب شدند، باران‌های شدید هم ادامه دارند، وضعیت مردم بسیار بد است."

عمر منصور سخنگوی والی لوگر روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت، تلفات هنگفت جانی و مالی به مردم در این ولایت وارد شده است: "نزدیک به ۲۰ تن شهید شده‌اند که دو تن‌ شان کودکان هستند و دو خانم نیز در میان جان باخته‌ ها شامل است، نزدیک به سه هزار خانه به گونهٔ کامل و یا نسبی تخریب شده‌اند، هزاران جریب زمین زراعتی تخریب شده و تقریباً ۲۰۰۰ مواشی تلف شده اند."

اما باشندگان ولسوالی خوشی ولایت لوگر می‌گویند، آمار جان باخته‌گان سیلاب‌های روز گذشته (شنبه ۲۹ اسد) در این ولسوالی به ۵۰ تن رسیده است.

سمیع الله مصباح، یک تن از آنان به رادیو آزادی گفت: "این‌جا نزدیک به ۸۰۰ خانه به گونهٔ کامل و شماری هم به گونهٔ نسبی ویران شده‌اند، بیشتر از ۵۰ تن بیرون آورده شده که همه مرده‌ اند و در حدود هشتاد تن زخمی‌اند که این آمار در حال افزایش است."

تصاویر دلخراشی از کودکان کشته شده از اثر سیلاب‌ها در ولایت لوگر در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شوند که اکثریت افغان‌ها با نشر این تصویرها پیام‌های غم شریکی‌شان را منتشر کرده‌اند.

از سوی هم صفی‌الله رائید، رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت میدان وردک در صحبت با رادیو آزادی وقوع سیلاب‌ها در سیدآباد، نرخ، دایمیرداد و ولسوالی چک این ولایت را تأیید کرده و گفته یک تن زخمی شده است.

خسارات ناشی از سیلاب در ولسوالی خوشی ولایت لوگر
خسارات ناشی از سیلاب در ولسوالی خوشی ولایت لوگر

به گفتهٔ وی، ۴۰ خانه در چک، ۱۵ خانه در سیدآباد، ۱۲ خانه در دایمیرداد و همین طور به شمول ولسوالی نرخ صد‌ها جریب زمین نیز در ولسوالی‌های یاد شده تخریب شده‌اند.

پیش از این ادارهٔ هواشناسی افغانستان از احتمال باران‌های شدید در ۲۱ ولایت از ۳۴ ولایت خبر داده بود که احتمال وقوع سیلاب را افزایش خواهد داد.

سیلاب‌زدگان در صدای‌هایی که به رادیو آزادی فرستاده اند، از جامعهٔ جهانی و اداره‌های مربوطهٔ حکومت طالبان و نهاد‌های کمک‌کننده خواستار کمک‌های اضطراری شدند.

شرف الدین مسلم، معین وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی حکومت طالبان در ویدئویی که به رسانه‌ها فرستاده، گفته است که ده‌ها خانواده در نتیجۀ سیلاب‌ها از خانه‌های شان آواره شده‌اند و تلاش‌ می‌کنند تا به آن‌ها کمک فرستاده شود: "در این جاها از اثر سیلاب‌ها همه مردم از خانه‌های شان آوره شدند، ما از شام دیروز شنبه تا اکنون تلاش کردیم تا از طریق هلیکوپتر مردم را نجات دهیم، آن‌ها نجات یافتند و به مناطق دیگر انتقال یافتند، مردمی که باقی مانده‌اند، آن‌ها را نیز انتقال می‌دهیم، تا اکنون ۲۵۰۰ نان پخته شده و خوراکه، کمپل و ظرف برای شان رساندیم و ما می‌خواهیم برای شان کمپ آماده کنیم."

طی سال روان خوشیدی این سومین بار است سیلاب‌های خطرناک در ولایت‌های مختلف افغانستان جاری می‌شود و برعلاوهٔ خسارات هنگفت مالی تلفات جانی نیز وارد می‌کند.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی حکومت طالبان می‌گوید، در یک هفتهٔ گذشته از اثر سیلاب‌ها و باران‌های شدید در ۲۱ ولایت افغانستان ۸۱ تن کشته و بیش از ۲۰۰ تن دیگر زخم برداشته‌اند.

این وزارت امروز در یک نشست خبری گفت، از ۲۵ ماه اسد سال پار الی ماه اسد سال روان خورشیدی از اثر زلزله و سیلاب‌ها ۱۵۱۱ تن کشته، ۳۷۲۵ تن زخمی، نزدیک به ۲۴هزار خانه ویران، حدود صد‌هزار جریب زمین زراعتی از بین رفته و همین طور بیش از ۸۰۰۰ مواشی تلف شده اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG