لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۴

دیلی میل: ایالات متحده میخواهد پول های منجمد شده افغانستان را به سویس بسپارد


تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

روزنامه دیلی میل

  • روزنامه بریتانیایی دیلی میل در مطلبی به این پرداخته که ایالات متحده امریکا در مورد آزادسازی میلیاردها دالر پول مسدود شده دافغانستان بانک یا بانک مرکزی افغانستان بحث می کند. هدف از این اقدام، کمک به ۲۰ میلیون نفری خوانده شده که فعلا به اساس گزارش‌ها در افغانستان با گرسنگی دست و پنجه نرم می کنند.

در مطلب نشر شده به نقل از سه منبع آمده که این بحث در حالی صورت می گیرد که کشته شدن ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده در قلب کابل نشان داد که القاعده در افغانستان حضور دارد.

سازمان ملل متحده هشدار داده است که ۴۰ ملیون افغان قبل از رسیدن زمستان با گرسنه‌گی رو به رو هستند

ملل متحد هشدار داده است که نزدیک به ۴۰ میلیون افغان قبل از رسیدن زمستان با گرسنگی شدید روبرو هستند و اینکه بحث‌ها در مورد جلوگیری از فروپاشی اقتصادی، نشاندهنده نگرانی واشنگتن در مورد بحران انسانی در افغانستان است.

روزنامه به گزارش تازه خبرگزاری رویترز اشاره می کند که به اساس آن ایالات متحده می خواهد میلیاردها دالر پول منجمد شده افغانستان را به صندوقی که در سوئیس ایجاد می شود، بسپارد.

این صندوق توسط هیئت بین المللی به گونه‌ای در اختیار افغانستان قرار می گیرد که به دست طالبان نیفتد.

اما طالبان در مذاکرات دوحه در ماه جون با این پیشنهاد مخالفت کردند.

پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در ۱۵ آگست ۲۰۲۱، بحران اقتصادی در این کشور به دلیل تعلیق کمک‌های امریکا و سایر کشورها بیشتر شده است. به اساس گزارش ها، ۷۰ درصد بودجه دولت افغانستان از سوی امریکا فراهم می شد.

نشریهٔ لانگ وار ژورنال

  • نشریه امریکایی لانگ وار ژورنال در مطلبی نوشته که طالبان یک زندانی سابق گوانتانامو را به عنوان فرمانده نظامی در ولایت پنجشیر منصوب کرده اند.


در مطلب به انتصاب ملا عبدالقیوم ذاکر به عنوان مسئول نظامی برای ولسوالی اندراب ولایت بغلان و ولایت پنجشیر اشاره کرده است.

در ادامه می خوانیم که ذاکر شش سال را در زندان گوانتانامو سپری کرد و گفته می شود که یکی از بزرگترین و خطرناک‌ترین فرماندهان طالبان است.

ذاکر معروف به عبدالله غلام رسول در دسمبر ۲۰۰۱ در افغانستان دستگیر و شش سال بعد در دسمبر ۲۰۰۷ به افغانستان فرستاده شد.

او خیلی زود به طالبان پیوست و به عنوان فرمانده ولایات جنوبی منصوب شد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به روز یکشنبه از تقرر ذاکر به عنوان رئیس امور نظامی برای پنجشیر و اندراب خبر داد.

جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود در بخش‌های پنجشیر و بغلان فعال است.

اکنون لانگ وار ژورنال می گوید که انتصاب تازه ملا عبدالقیوم ذاکر نشان می دهد که طالبان در آن مناطق با چالش هایی روبرو هستند.

XS
SM
MD
LG