لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۱

دیده‌بان حقوق بشر: کشور های غربی در برابر پناهجویان افغان رفتار تبعیض آمیز دارند


شماری از مهاجرین افغان که در آلبانیا در انتظار انتقال به کشور های اروپایی و امریکایی هستند
شماری از مهاجرین افغان که در آلبانیا در انتظار انتقال به کشور های اروپایی و امریکایی هستند

یک مقام دیده بان حقوق بشر، کشورهای غربی را متهم ساخته که با پناهجویان افغان تبعضی رفتار می کنند.

کینیت رات رئیس اجرائيه دیده بان حقوق بشر می گوید غرب مخصوصا کشورهای اروپائی در مقایسه با اوکرائینی ها با مهاجرین افغان بسیار متفاوت برخورد می کنند .

در گذشته هم فعالان حقوق بشر بر رفتار کشورهای غربی با پناهجویان افغان انتقاد کرده بودند ، اما آقای رات به روز جمعه در یک بحث آنلاین این عمل را هراس از اسلام و تبعیض نژادی خواند:

«یک استثنای بزرگ و آشکار در رابطه با پناهجویان اوکرائین دیده میشود که میلیونها نفر آنها به اروپا داخل شده اند. اروپا دروازه های خودرا بروی آنها باز کرده و با پیشنانی باز ازآنها استقبال می کند و بلا وقفه آنها را جابجا می کند. شما کمپ های پناهجویان اوکرائینی را نمی بینید، آنها در خانه های مردم و جا های دیگر مستقر شده اند. با بسیار وضاحت دیده میشود که اروپائی ها نه تنها با افغاها بلکه با پناهجویان سوریه ، اریتیریا، سودان و دیگر کشورها متفاوت برخورد میکنند. من فکر می کنم که به اینکار بجز از ترس از اسلام و تبعیض نژادی نمی توان کلمه مناسب دیگر پیدا کرد.»

شهرزاد اکبر رئیس سابق کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
شهرزاد اکبر رئیس سابق کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

در بحث آنلاین روز جمعه٬ شهرزاد اکبر رئیس سابق کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان هم صحبت کرد.

خانم اکبر به مشکلات آن عده افغانهای اشاره نمود که از افغانستان خارج شده اند ، ولی در کشورهای منطقه با مشکلات زیاد زنده گی می کنند.

پس از سقوط حکومت جمهوری در افغانستان٬ دهها هزار نفر از افغانستان بیرون شده و بسیاری از آنان هنوز هم در انتظار انتقال به کشور های غربی هستند

«وضیعت اوکرائین یک یاد آوری دیگر برای افغانها بود . تمام این احساسی که در اینجا یک مشارکت وجود داشت و انتظار اینکه یک اندازه کمک به مردمانی خواهد شد که مستقیما از تلاشهای این کشورها حمایت کردند. هیچ یک از اینها عملی نشدند. من روزانه از مردم پیامهای را بدست می آورم که تحت شرایط دشوار و بدون سرنوشت قانونی در کشورهای منطقه بسر میبرند. وقتی که چنین مسايل واقع میشود ، تاثیر آن تنها بر افرادی نیست که رنج می کشند. بلکه بر اعتماد کشورهای که داد از حقوق بشر میزنند ، نیز تاثیر میکند. مردم اینگونه تبعیض ها را از نزدیک تحت نظر دارند.»

بعد از سقوط نظام جمهوری در افغانستان در ماه اگست سال ۲۰۲۱ ده ها هزار افغان به خارج آواره شدند.

بعضی از این افغانها به کمک امریکا و متحدان آن به جا های امن انتقال داده شدند ولی هزاران نفر دیگر که بدون کمک جامعه جهانی به اروپا رسیده اند ، اکنون بی سرنوشت مانده و با شرایطِ سخت زنده گی دست به گریبان اند.

اما درماه فبروری سال روان بعد از هجوم روسیه بر اوکرائین کشورهای اروپائی صدها هزار پناهجوی اوکرائینی را به آغوش باز استقبال کرده و امکانات نسبتا خوب را برای آنها فراهم کرده اند.

XS
SM
MD
LG