لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۵

امیرخان متقی: تدابیر امنیتی برای سفارت روسیه در کابل بیشتر می‌شود


امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان
امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان

به دنبال وقوع انفجار در نزدیکی سفارت روسیه در کابل که منجر به کشته شدن دو کارمند آن سفارت و چهار غیر نظامی افغان گردید٬ حکومت طالبان می گوید که توجه بیشتری به تامین امنیت سفارت روسیه در کابل صورت خواهد گرفت .


وزارت خارجه حکومت طالبان با انتشار اعلامیه یی خبر داده است که امیرخان متقی سرپرست این وزارت درتماس تلفونی شام دوشنبه با سرگی لاوروف وزیرخارجۀ روسیه دربارۀ این واقعه گفتگو کرده است.

اعلامیه وزارت خارجۀ حکومت طالبان می افزاید که آقای متقی به وزیرخارجۀ روسیه اطمینان داد که طالبان تلاش های خود را برای تقویت امنیت سفارت روسیه در کابل افزایش می دهند.

سفارت روسیه در کابل
سفارت روسیه در کابل

ضیا احمد تکل سخنگوی این وزارت گفت :

" ارگان های امنیتی ما تحقیقات همه جانبه را دربارۀ این رویداد آغاز کرده اند وبرای تامین هرچه بیشتر امنیت سفارت گام های برمیدارند تا ازاین نوع تهدید ها جلوگیری کنند. امارت اسلامی افغانستان روابط نزدیک با فدراتیف روسیه دارد ومی خواهد که با مرور زمان نیرومندترشود. ماهرگزاجازه نمی دهیم که این گونه اعمال منفی دشمنان تاثیر منفی بر روابط دوکشور داشته باشد."

ازسوی دیگر دیمیتری پیسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه انفجار پیشروی سفارت این کشور در کابل را یک عمل تروریستی خوانده گفت در این مورد تحقیقات خواهد شد.

یمیتری پیسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه
یمیتری پیسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه

انفجار پیشروی سفارت روسیه درسرک دارالامان کابل که طبق گزارش ها یک حمله انتحاری بود٬ به آنعده از جوانانی تلفات وارد کرده که برای دریافت ویزای تحصیل به سفارت رفته بودند.

خالد زدران سخنگوی قوماندانی امنیه وزارت داخله طالبان در کابل شام دوشنبه به رادیو آزادی گفت که دراین واقعه چهار افغان و دو کارمند سفارت روسیه کشته و ده تن دیگر زخمی شده اند.

برخی از زخمیان رویداد چشم دید خود را با خبرنگار رویترز شریک ساختند.

یک طفل به نام احمد سمیر هم از مجروحین این رویداد است .

"یک تعداد زیاد مردم زخمی شدند ، هرکس تلاش داشت ازمنطقه فرار کند ،سپس امبولانس آمد ومرا به شفاخانه آورد."

یک جوان زخمی به نام فیض محمد که درشفاخانه بسترشده گفت که بعد ازانفجار چیزی درخاطر وی باقی نمانده است.

" مستشارصاحب آمد وما اسناد خود را به وی ارائه کردیم. ما را به دروازۀ سفارت رهنمایی کرد. درهمین لحظه انفجار رخ داد ومن به زمین خوردم .سپس ندانستم که چه اتفاق افتاد."

بیشتر کسانی که در رویداد انتحاری سفارت روسیه در کابل کشته و یا زخمی شده اند جوانانی بودند که برای دریافت ویزهٔ تحصیلی مراجعه کرده بودند

یک زخمی دیگر به نام وحیدالله می گوید که انفجار به اندازۀ نیرومند بود که وی را ازیک طرف سرک به آنسوی دیگر پرتاب وشدیدا زخمی کرد.

" همین قدر به یاد دارم که انفجار مرا از کنار جوی به وسط سرک انداخت. سپس دست وپای من از کار افتاد. دوست من آمد ومرا اینجا به شفاخانه آورد."

تا تهیه این گزارش کدام کسی یا گروهی مسئولیت این حمله را بدوش نگرفته بود.

اما روسیه بارها بخاطر افزایش فعالیت گروه دولت اسلامی یا داعش درافغانستان ابراز نگرانی کرده است.

مقامات طالبان نیز تا تهیه این گزارش کدام گروهی را متهم نکرده بودند ولی درگذشته گروه داعش را مسئول چنین حملات دانسته اند. ملل متحد ، اتحادیه اروپا وشماری از سیاستمداران افغان این حمله را محکوم کرده اند.

روسیه از جمله محدود کشورهایی است که بعد ازبرگشت طالبان به قدرت سفارت خود درکابل را باز نگهداشته است. مسکو با اینکه حکومت طالبان را به رسمیت نمی شناسد ولی روابط نزدیکی با آنها دارد ونمایندۀ حکومت طالبان را با اعتمادنامۀ دیپلوماتیک پذیرفته است.

XS
SM
MD
LG