لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۶

آغاز سال تعلیمی در مناطق گرمسیر؛ طالبان به دختران اجازه رفتن به مکتب ندادند


تعدادی از دانش آموزان در یکی از مکاتب دخترانه ولایت کنر
تعدادی از دانش آموزان در یکی از مکاتب دخترانه ولایت کنر

امروز پانزدهم سنبله، روز آغاز سال تعلیمی در مناطق گرمسیر افغانستان پس از رخصتی‌های سالانه است.

هرچند وزارت معارف حکومت طالبان رقم دقیق ارائه نمی‌کند، اما می‌گوید که توقع می‌رود شمار زیاد دانش‌آموزان به مکاتب بروند.

این درحالیست که هنوز هم دروازه‌های مکتب‌ها بروی دختران بالاتر از صنف ششم بسته است.

مریم، باشندۀ ولایت لغمان و دانش آموز صنف هشتم است.

او هم آرزو داشت که با آغاز سال تعلیمی جدید برایشان اجازۀ آموزش داده شود، اما این آرزو یک رویا باقی مانده است.

دختران در مکاتب گرمسیر افغانستان از آینده نا معلوم خود نگران اند و می خواهند دوباره به صنف های درسی برگردند

"ما همزمان با آغاز سال جدید تعلیمی در منطقۀ ما آرزو داشتیم که طالبان برای ما اجازه رفتن به مکتب را بدهند، اما بد بختانه که برای دختران در ولایات شرقی اجازۀ رفتن به مکتب داده نشده است، من آرزوی که برای آموزش داشتم با خاک یکسان شد."

در ولایت‌های همجوار لغمان درننگرهار و کنر نیز دختران با همین ناامیدی روبه‌رو شده اند.

زلا، باشنده ولایت ننگرهار و دانش آموز صنف دوازدهم می‌گوید:

"بدبختانه که تا هنوز برای دختران در ولایت ننگرهار اجازۀ رفتن به مکتب داده نشده است، ما به این توقع و امید استیم که دروازه‌های مکتب بروی ما هم باز شود تا ما درس خود را به پایان برسانیم."


عزیزاحمد ریان، سخنگوی وزارت معارف حکومت طالبان هرچند در این مورد رقم دقیق ارائه نکرد، اما گفت، توقع می‌رود که تعداد زیاد دانش آموزان صنف اول به هدف آموزش به مکتب بروند.

آقای ریان در پیام تحریری به رادیوآزادی گفته است که "هنوز هم در مورد آغاز آموزش دانش آموزان دختر بالاتر از صنف ششم چیزی تازه‌ای وجود ندارد."

این درحالیست که در یک اقدام تازه در ولسوالی سمکنی ولایت پکتیا دروازه‌های مکاتب بروی دختران بالاتر از صنف ششم باز شده است.

مولوی خالقیار احمدزی، رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت پکتیا در صحبت با رسانه‌ها تأیید کرده است که مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم در گردیز مرکز و ولسوالی سمکنی این ولایت فعال شده است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به روز سه‌شنبه در نشست سالانۀ حساب‌دهی وزارت اطلاعات و فرهنگ‌شان گفت که در مورد باز شدن شماری از مکاتب بروی دختران درولایت پکتیا معلومات دقیق ندارد، اما به گفتۀ او بررسی‌ها جریان دارد تا مشخص شود که مکاتب در این ولایت به هدایت کی و با کدام تدابیر باز شده است.

از این اقدام از سوی شماری افغان‌ها و کاربران شبکه های اجتماعی به گونۀ گسترده استقبال شده است، آنان اما از طالبان خواسته اند که به تمام دختران بالاتر ازصنف ششم در سراسر افغانستان اجازۀ رفتن به مکتب را بدهند.

شماری از نهادهای حقوق بشری نیز گفته اند که باز شدن مکاتب بروی دختران بالاتر از صنف ششم ازسوی مردم نشان دهندۀ این است که مردم به آموزش دختران علاقه دارند.

هیدربار، معاون بخش زنان دیدبان حقوق بشر
هیدربار، معاون بخش زنان دیدبان حقوق بشر

هیدربار، معاون بخش زنان دیدبان حقوق بشر به رادیوآزادی گفته است که این تصمیم برای مردمان دیگر مناطق این پیام را می‌دهد که دست به چنین اقدامی بزنند.

"دستور طالبان برای متوقف کردن آموزش‌های متوسطه و لیسه برای دختران کاملا مخالف خواست افغان‌هاست. دوم این‌ که این روشن می‌سازد که فضایی برای مکتب‌ها وجود دارد که در این باره تصمیم بگیرند و مکتب‌ها را باز کنند. ما امیدواریم که اگر طالبان آماده اند که به مکتب‌ها اجازه دهند، این تصمیم در دیگر ولایت‌ها و دیگر بخش‌های پکتیا نیز گرفته شود. این می‌تواند یک گام خوب برای دختران و خانواده‌هایی باشد که پس از ضایع کردن یک سال سخت دنبال آموزش استند."

هرچند طالبان پس از به قدرت رسیدن در افغانستان در سال گذشته برای دختران بالاتر از صنف ششم به گونۀ رسمی اجازۀ رفتن به مکتب را نداده اند. اما به اساس گزارش‌ها، در ولایت‌های بلخ، کندز، جوزجان، هرات و بادغیس برخی مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم باز بود که بعداً در شماری از این ولایت‌ها مکتب‌ها دوباره به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته شد.

طالبان درآغاز سال تعلیمی جاری تعهد کرده بودند که دروازه‌های تمام مکاتب را بروی دختران باز می‌کنند، اما در دقایق اخیر از تعهد خود عقب نشینی کرده و باز شدن دروازه‌های مکاتب بروی دختران بالاتر از صنف ششم را تا اطلاع بعدی متوقف کردند.

XS
SM
MD
LG