لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۹

دیدبان حقوق بشر: زنان در افغانستان به سرعت از همه عرصه های زندگی عمومی ناپدید شده اند


Afghanistan - Afghan women protest against Taliban leader decree on compulsory Hijab in Kabul, May 10 2022 زنان معترض کابل حجاب
Afghanistan - Afghan women protest against Taliban leader decree on compulsory Hijab in Kabul, May 10 2022 زنان معترض کابل حجاب

دیدبان حقوق بشر

  • نشریه انترنتی دیدبان حقوق بشر با اشاره به گزارش اخیر سازمان ملل متحد در مورد تخطی های طالبان از حقوق بشر در افغانستان می نویسد که در این هفته، ریچارد بنت، گزارشگر خاص این سازمان در امور حقوق بشر در افغانستان، اولین گزارش خود را منتشر کرد.


به گفتۀ دیدبان حقوق بشر، این گزارش فهرستی است از سوء استفاده ها و تخطی های زیر سلطه طالبان از اگست سال ۲۰۲۱ میلادی و تأثیر مخرب آن بر زندگی افغانها.

در این گزارش همچنین بر تأثیرات مخرب بشری بحران اقتصادی موجود در افغانستان که تا حدی ناشی از اقدامات دولتهای خارجی است تأکید و گفته شده که"همه جوانب به درجه های مختلف، در قبال عدم رعایت حقوق اقتصادی و اجتماعی افغان ها، مسئولیت دارند."

این گزارش عقب گرد خیره کننده ای توام با ممانعت زنان و دختران از حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شان را برجسته می سازد و نشان می دهد که"در هیچ کشوری دیگر، زنان و دختران به این سرعت از همۀ عرصه های زندگی عمومی ناپدید نشده اند."

به گفتۀ دیدبان حقوق بشر، این گزارش آخرین یافته های کارشناسان سازمان ملل متحد در مورد حملات"گسترده، سیستماتیک و فراگیر" بر حقوق زنان و دختران افغان است و همچنین تخلفات طالبان را علیه مقامات حکومت سابق، خبرنگاران، اقلیت های مذهبی و سایر نگرانی های حقوقی در افغانستان را تشریح می کند.

قرار است شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در اواخر ماه جاری در مورد یافته های این گزارش بحث کند.

دیدبان حقوق بشر می گوید، افغان ها حق دارند بهتر از زندگی با آزادی های اندک، بدون عدالت واقعی و محرومیت نصف نفوس از آموزش و کار که طالبان به آنها داده است را داشته باشند.

روزنامۀ گاردین

  • روزنامۀ گاردین چاپ بریتانیا با توجه به وضعیت پناهجویان افغان در ترکیه می نویسد که تخمین می شود که از خروج نیروهای غربی از افغانستان و تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان در اگست سال گذشته، حدود ۳۰۰ هزار تن از افغانستان به ترکیه یک سفر خطرناک و دشوار را انجام داده اند.


به نوشتۀ گاردین، مقامات ترکیه که از ورود گسترده پناهجویان از سوریه به شدت نگران بودند، مصممانه تصمیم گرفته بودند که افغان ها را دور نگهدارند و حتی قبل از سقوط کابل، موانعی را در امتداد سرحد ترکیه با ایران، ایجاد کردند.

روزنامۀ گاردین می افزاید که یک خندق به عمق چهار متر، یک دیوار سمنتی با سیم های خاردار، برج های ترصد و نظارتی مجهز با دوربین ها و کمره های حرارتی و گزمه های مسلح ثابت شامل این موانع می شد. با آنهم مقامات ترکیه برای شماری از پناهجویان افغان اوراق موقت صادر کرده اند.

XS
SM
MD
LG