لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۳

واشنگتن ایگزامینر: ایالات متحده در بیرون کشیدن همکاران افغان خود ناکام مانده است


تصویر آرشیف: جریان انتقال افغانها به بیرون از افغانستان
تصویر آرشیف: جریان انتقال افغانها به بیرون از افغانستان

واشنگتن ایگزامینر

  • روزنامهٔ واشنگتن ایگزامینر در بارهٔ خروج افغانهای از افغانستان مقالهٔ را نشر کرده که پیش از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان با نیروهای امریکایی و دیگر کشور های غربی به به عنوان ترجمان و کارمندان خدماتی فعالیت داشتند.

روزنامه در این مقاله می نویسد که ایالات متحده در بیرون کشیدن همکاران افغان خود ناکام مانده است.

در ادامه مقاله روزنامه واشنگتن ایگزامینر می خوانیم که اداره رئیس جمهور جوبایدن در هفته ای قبل گفته که تلاش ها برای صدور ویزهٔ خاص به هدف جابجایی متقاضیان را، سر از اول ماه اکتوبر آغاز می کند.

در ادامه مقاله گفته شده که تمرکز بر انتقال افغانهایی است که اعضای خانواده های شان در حال حاضر در ایالات متحده امریکا زندگی می کنند.

در مقاله روزنامه واشنگتن ایگزامینر آمده که این اعلام به دلیل بی معناست که در میان افغانهای که از ماه آگست سال گذشته به بیرون انتقال یافته اند، به استثنای فقط چند صد محدود آن، بقیه همه در ایالات متحده پذیرفته شده اند.

اما تا هنوز جزئیات این که اعلام جدید حکومت امریکا چگونه می تواند به نفع هزاران افغانی تمام شود که یا در افغانستان باقی مانده اند و یا برای تخلیه از کشور سوم در انتظار اند.

ایگزامینر در ادامه مقاله با تعدادی از این چنین افغان ها گفتگو کرده است.

این افغانها به دلیل امنیتی نخواستند که نام اصلی شان نشر شود. یک افغان با نام مستعار صفی الله یکی از متقاضیان این ویزه خاص است.

او می گوید، به خاطری کار به عنوان ترجمان با قوای امریکایی به تهدید های متعددی روبه به رو بوده است.

صفی الله از سال ۲۰۰۳ میلادی تا سال ۲۰۰۷ با نیروهای ویژه امریکایی کار کرده و در سال ۲۰۱۴ میلادی برای ویزه خاص درخواست داده است. اما او تا حال، در افغانستان منتظر ویزه است.

از سوی دیگر ،عدهٔ می گویند که طالبان بار دیگر تلاشی خانه به خانه را آغاز کرده و در پی بازداشت و کشتن کسانی اند که با نیرو های خارجی به نحوی کار کرده اند.

شبکه خبری ان بی سی

  • شبکه خبری ان بی سی در صفحه انترنتی خود نوشته که بیش از ۳۰۰ کودک افغان در ایالات متحده زندگی می کنند که هیچ یک از اعضای خانواده های شان با آنها نیست.

ان بی سی در این گزارش می گوید، آنها این ارقام را از اداره فدرال اسکان مجدد امریکا بدست آورده و در حالیکه روند انتقال خانواده ها از افغانستان، چالش های در پیشرو دارد، امیدواری پیوستن این کودکان با خانواده های شان خیلی اندک است.

این شبکه خبری همچنان می گوید، افغانها هر هفته در یک پرواز از کابل به بیرون انتقال می یابند و در کشور سوم انتظار می کشند تا به امریکا و دیگر کشور های غربی فرستاده شوند.

XS
SM
MD
LG