لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۴

پسر داکتر شکریه الکوزی: قاتلین مادرم تا هنوز دستگیر نشده اند


داکتر شکریه الکوزی
داکتر شکریه الکوزی

علی اظهر، فرزند شکریه الکوزی، داکتر بخش نسایی و ولادی شفاخانۀ ۱۰۲ بستر خیرخانه می‌گوید هنوز عاملان قتل مادرش دستگیر نشده اند.

شکریه الکوزی بیست روز قبل به قتل رسیده است.

شکریه الکوزی ۴۰ سال عمر داشت. او به تاریخ دوم سنبله از معاینه خانه اش ناپدید شد و به تاریخ ۴ سنبله جسدش یافت گردید و به طب عدلی منتقل گردید.


علی اظهر ۱۷ ساله، فرزند داکتر شکریه الکوزی از چگونگی ناپدید شدن مادرش حکایت می‌کند.

او که دانش‌آموز مکتب است، به رادیو آزادی می‌گوید، مادرش عصر روز چهارشنبه، ۲ سنبله به هدف کمک با سه بانو که یک تن از آنان خودش را بیمار معرفی کرد بود به مقصد شفاخانۀ ملالی از خانه بیرون شدند.

به گفتۀ علی اظهر، آنان دقایقی پس از حرکت مادرش با وی تماس گرفتند و صبح روز بعدش هم از موبایل مادرش تماس دریافت کردند که چارچ موبایل‌اش کم مانده و نگرانش نباشند.

وی افزود که طب عدلی جسد مادرش را روز جمعه همان هفته از منطقۀ پنجصد فامیلی دریافت کرده و پس از آن به روز سه‌شنبه به آنان تسلیم کرده است.

علی اظهر می‌گوید که هنوز هم عاملان قتل مادرش شناسایی و بازداشت نشده اند.

«کسانی که عاملین این جنایت بودند را ما نمی شناسیم که کی ها بودند. من نمی شناسم که کی بوده که این جنایت را انجام داده اند. فعلا امنیت ما در این مملکت زیر خط سرخ قرار دارد.»

علی اظهر می‌گوید که مادرش با چادر خودش حلقه آویز شده بوده و مسئولان امنیتی حکومت طالبان گفته اند که او را در داخل یک بوجی از منطقۀ قصبۀ شهر کابل یافته اند.

خالد زدران، سخنگوی فرماندهی امنیۀ حکومت طالبان در کابل در یک پیام نوشتاری به رادیو آزادی می‌گوید، داکتر شکریه الکوزی از طرف افراد ناشناس به قتل رسیده و بررسی‌های آنان در بارۀ این رویداد ادامه دارد.

در همین حال نرگس احمدزی، یک تن از زنان فعال می‌گوید، وقوع این گونه رویدادها بر حضور زنان در بخش‌های مختلف در اجتماع تاثیر منفی می‌گذارد.

"این گونه حادثات جلو پیشرفت دیگر خانم‌ها را می‌گیرد. خانم‌هایی که در این جا مصروف کار هستند و این واقعه آنها را ترسانده است. اگر جلو اینگونه حادثات گرفته نشود، نتایج ناگوار خواهد داشت. شاید زنان به مشکلات زیاد روبه‌رو شوند. شاید خانواده‌های دیگر دختران خود را که در دفاتر، رسانه‌ها و دیگر بخشی‌های سیاسی کار می‌کنند این‌ها را روان نکنند."

این درحالیست که پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان، تداوم قتل‌های هدفمند به شمول کشته شدن زنان٬ نگرانی سازمان‌های بین‌المللی و جامعۀ جهانی را برانگیخته است.

در ۲۹ ماه سرطان امسال دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان "یوناما" در گزارشی در مورد وضعیت حقوق بشری در افغانستان نگاشت که اعضای حکومت طالبان از پانزدهم ماه اگست سال پیش میلادی تا پانزدهم ماه جون ۲۰۲۲ میلادی کم از کم ۱۶۰ مقام حکومت پیشین را کشته و با این کار فرمان عفو عمومی‌ رهبر شان را زیر پا کرده اند.

XS
SM
MD
LG