لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۵

قیمت تریاک در جنوب افغانستان دو برابر افزایش یافته است


یکی از بازار های خرید و فروش تریاک در ولایت کندهار
یکی از بازار های خرید و فروش تریاک در ولایت کندهار

منابع در هلمند و کاروباریان مواد مخدر در کندهار در صحبت با رادیو آزادی میگویند که در یک هفته اخیر قیمت یک سیر تریاک بیشتر از سه صد هزار کلدار پاکستانی بوده است.

منطقه حوز مدد در ولسوالی ژیری ولایت کندهار در ماههای اخیر بدون روز جمعه، هر روز شاهد برگزاری بازار خریدو فروش تریاک بوده است.

به تازه گی کاروباریان مواد مخدر در این بازار به رادیو آزادی گفتند که در یک هفته اخیر یک سیر تریاک در بدل نزدیک به سه صد هزار کلدار پاکستانی دست بدست میشود.

میوند دهقان در ولسوالی ژیری که تازه تریاک بدست آمده از مزرعه کوکنارش را در حوض مدد به فروش رسانده، به رادیو آزادی گفت:

"دو لک هم است، دو لک و سی هم است، بسیار مردم به دو نیم لک می فروشند."

اما یک تاجر تریاک در منطقه بهرامچه هلمند که نمیخواهد در گزارش از وی نام ببریم، در تماس تیلیفونی به رادیو آزادی گفت که از بیست سنبله به اینسو قیمت یک سیر تریاک در بهرامچه از سه صد تا سه صد و ده هزار کلدار پاکستانی بوده است.

شماری ازفروشنده گان و خریداران تریاک در کندهار
شماری ازفروشنده گان و خریداران تریاک در کندهار

وزارت داخله حکومت طالبان ادعا میکند که پس از صدور فرمان رهبر شان کشت کوکنار در افغانستان صفر شده است، اما برای اثبات این ادعای شان آمار و ارقامی بدست نمیدهد.

شاه جهان دهقان در ولایت هلمند نیز که تازه تریاک دست داشته اش را در یک بازار در نزدیکی منطقه بهرامچه به فروش رسانده، از تغیر در قیمتها میگوید.

در یک هفته اخیر یک سیر تریاک در بدل نزدیک به سه صد هزار کلدار پاکستانی دست بدست میشود.

"در اینجا تقریباً به دو لک و هفتاد هزار خرید و فروش می شود، حال در اینجا هم سودا میشود و از من در بدل دو نیم لک روپه میخواهند."

افزایش یک باره گی قیمت تریاک در جنوب افغانستان در حال است که در ماه سرطان امسال یک سیر تریاک در بازار حوض مدد کندهار یک صد و بیست هزار کلدار پاکستانی بود، در حال که در زمستان سال ۱۴۰۰ شمسی یک سیر تریاک به (۱۸۰) هزار کلدار به فروش میرسید.

در حال که قرار است تا یک هفته دیگر فصل تازه کشت کوکنار در ولایتهای گرمسیر افغانستان آغاز شود، تا حال حکومت طالبان و نهادهای مسوول خارجی نتایج بررسیهای شان را در رابطه به میزان کشت کوکنار در فصل اول سال نشر نکرده اند.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG