لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۲

سازمان همکاری های شانگهای خواهان ایجاد حکومت همه شمول در افغانستان شد


اجلاس سران کشور های عضو سازمان همکاری های شانگهای
اجلاس سران کشور های عضو سازمان همکاری های شانگهای

کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای، در اعلامیه مشترکی خواهان تشکیل یک دولت همه شمول در افغانستان شده اند که شامل نماینده‌گان همه گروه‌های قومی، مذهبی و سیاسی افغانستان باشد.

در این اعلامیه که ناوقت روز جمعه پخش شد، بر ثبات و امنیت در افغانستان تاکید شده و نگاشته شده است: « به منظور ایجاد امنیت و ثبات در مناطق کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای، وضعیت افغانستان باید جدی گرفته شود.»

در اعلامیه هم‌چنان آمده است که کشورهای عضو این سازمان از یک افغانستان مستقل، دموکراتیک، خالی از هر گونه هراس افگنی و مواد مخدر و یک افغانستان آرام حمایت می کنند.

بیست و دومین نشست کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای این بار در شهر سمرقند ازبکستان برگزار شد. اگرچه یکی از موضوعات مهم این نشست افغانستان بود، اما از هیچ نماینده‌یی از افغانستان برای شرکت در این نشست دعوت نشده بود.

رادیو آزادی از حکومت طالبان در مورد خواست‌های سازمان همکاری‌های شانگهای برای ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان پرسید، اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی این حکومت پاسخی نداد، اما او همیشه گفته است که رژیم کنونی آن‌ها همه شمول است_ادعایی که مورد پذیرش جهان نیست.

چندی پیش شهاب الدین دلاور سرپرست وزارت معادن و پترولیم طالبان در مصاحبه‌یی گفته بود که جامعه جهانی خواهان حکومتیست که برخی از مقام‌های حکومت مخلوع افغانستان و فرزندان آنان را در خود جای دهد.

اگرچه در نشست سازمان همکاری‌‌های شانگهای در مورد افغانستان نیز بحث شد و یک نظر این بود که این کشور نباید تنها گذاشته شود، اما به نظر می رسد که کشته شدن ایمن الظواهری رهبر القاعده در افغانستان، تاثیر بدی بر روابط این کشور ها با طالبان گذاشته است.

محمد اسحاق اتمر، تحلیلگر سیاسی می‌گوید که اکنون کشورهای منطقه از امنیت افغانستان مطمئن نیستند.

آقای اتمر به رادیوآزادی گفت:

«درآخرین کنفرانس تاشکند، کشورهای منطقه برای حفظ روابط دیپلماتیک با افغانستان و بحث در مورد موضوع به رسمیت شناختن آماده بودند، اما متاسفانه مرگ ایمن الظواهری همه این تلاش ها را ناکام گذاشت. کشورهای منطقه در مورد امنیت افغانستان چندان مطمئن نیستند.»

سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای نیز نگرانی‌های خود را از امنیت و ثبات در افغانستان ابراز کرده و صلح و ثبات در این کشور را برای ثبات منطقه مهم خواندند.

XS
SM
MD
LG