لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۴

افغان‌های ساکن در امریکا از کانگرس خواستند تا برای مهاجرین افغان تسهیلات قانونی فراهم کند


تصویر آرشیف: ساختمان کانگرس ایالات متحده
تصویر آرشیف: ساختمان کانگرس ایالات متحده

برخی از اعضای کانگرس ایالات متحدۀ امریکا در ماه آگست امسال مصوبه‌های را به کانگرس این کشور سپردند که بر بنیاد آن افغان‌های که تازه وارد به این کشور، اسناد اقامت قانونی را دریافت خواهند کرد.

حال شماری از افغانهای مقیم امریکا با آغاز یک دادخواهی در برابر ساختمان کانگرس ایالات متحده٬ از اعضای کانگرس می‌خواهند که با تأیید این مصوبه، زمینۀ اسکان قانونی را برای افغان‌هایی فراهم سازند که تازه وارد این کشور شده اند.

صفی روف، یک عضو این جریان دادخواهی به رادیو آزادی گفت:

"این قانون برای افغانهای در نظر گرفته شده که اینجا اند و مشکلات آنانی را نیز آسانتر می‌سازد که در افغانستان مانده اند. این قانون به آنانی که امریکا آمده اند کمک می‌کند تا اسناد قانونی اسکان مجدد را بدست آرند. از همین‌رو ما اینجا آمده ایم تا زمینه را برای تأیید این مصوبه هموار سازیم و بر کانگرس فشار بیاوریم که آن را تایید کند."

تصویب قوانین پناهندگی و مهاجرت در ایالات متحده امریکا یک روند دشوار است، از همین‌رو تأیید چنین مصوبه‌ها در کانگرس امریکا به حمایت نهادهای مدنی و اعضای کانگرس نیاز دارد.

در جریان یک سال گذشته حدود هشتاد هزار پناهجوی افغان به ایالات متحده منتقل شده و شماری نیز در برخی از کشور های دیگر منتظر رسیده گی به دوسیه های پناهنده گی شان اند
در جریان یک سال گذشته حدود هشتاد هزار پناهجوی افغان به ایالات متحده منتقل شده و شماری نیز در برخی از کشور های دیگر منتظر رسیده گی به دوسیه های پناهنده گی شان اند

در این دادخواهی که یک هفته قبل آغاز شده، نظامیان سابق اردوی ایالات متحده امریکا نیز اشتراک کرده اند و در دیدار با اعضای کانگرس امریکا از آنان خواسته اند که این مصوبه را تایید کنند.

در ماه اگست امسال مصوبهٔ به کانگرس ارائه گردید که بر مبنای آن به تازه واردین افغان در ایالات متحده اسناد اقامت داده میشود

سرینا فیضی، یک عضو دیگر این جریان دادخواهی می‌گوید، تأیید این مصوبه زمینه را برای پناهندگی افغان‌های نیز فراهم خواهد ساخت که واجد شرایط پناهنگی امریکا اند و در افغانستان باقی مانده اند.

"این مصوبه تنها در مورد ما نیست، بلکه در مورد افغانهای نیز است که در افغانستان مانده اند و درخواست‌های پناهنده گی‌شان زیر کار است و آنانی که در امریکا اند و مسئله اسکان آنان معلوم نیست."

این در حالیست که با ورود حدود هشتاد هزار پناهجوی افغان به امریکا، ادارۀ اسکان مجدد ایالات متحده تحت فشار قرار دارد و تلاش می‌کند که با استخدام کارمندان بیشتر، نمایندگی‌های بیشتری ایجاد کند.

انتقادها بر این اداره این است که امکانات و نیروی بشری کافی را برای رسیدگی به پناهجویان در اختیار ندارد.

بر بنیاد گزارش استوشیتد پرس، وزارت خارجۀ امریکا با نهادهای مددرسان و موسسات کار می‌کند تا برای اسکان این پناهجویان از شهروندان عادی امریکا استفاده کند.

XS
SM
MD
LG