لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۶

افغان‌های برگشته از ایران از نبود کار و مشکلات اقتصادی در افغانستان شکایت دارند


تصویر آرشیف: شماری از افغانهای که از ایران برگشته اند
تصویر آرشیف: شماری از افغانهای که از ایران برگشته اند

بسیاری از افغان‌های که به گونه اجباری از ایران اخراج شده اند از نبود کار و مشکلات اقتصادی در افغانستان شکایت دارند.

آنان می‌گویند، با قبول هزاران مشکلات خود را به ایران رسانده بودند تا کار کنند و برای خانواده‌هایشان در افغانستان کمک کنند، اما پولیس ایران آنان را بازگشت داده است.

یکی از این افغان ها٬ ذبیح الله نام دارد و سرپرست یک خانواده هشت نفری درکابل است.

ذبیح الله به رادیوآزادی گفت، بخاطر نبود کار و مشکلات اقتصادی دو بار از راه‌های غیرقانونی به ایران رفت تا لقمه نانی برای فرزندان‌اش فراهم کند، اما شانس برایش یاری نکرد.

"من از خاطر بی کاری و بی روزگاری در افغانستان٬ به ایران رفتم اما دوباره به زور اخراج ام کردند حالا که دوباره به افغانستان آمدیم اقتصادم خوب نیست و بیکاری است حیران ماندیم چه کنم."

صابر یکی دیگر از شهروندان افغانستان است که اکنون در ایران کار و بار ساختمانی می‌کند.

او می‌گوید، با برادرش برای کار کردن به ایران آمده بود، اما پولیس ایران برادرش را بازداشت کرد و دوباره به افغانستان فرستاد.

"من و برادرم از خاطر که بیکار بودیم حرکت کرده ایران آمدیم، اما برادرم را سه بار بازداشت کردند و سرانجام به افغانستان فرستادند٬ ولی من در ایران ماندم و کار می‌کنم، حالی برادرم درافغانستان بیکار و بی‌سرنوشت مانده است."

جوانان در افغانستان به شمول کسانی که از کشور های ایران و پاکستان برگشته اند از بیکاری و مشکلات اقتصادی رنج می برند و می خواهند تا زمینه های کار برای شان مساعد گردد
جوانان در افغانستان به شمول کسانی که از کشور های ایران و پاکستان برگشته اند از بیکاری و مشکلات اقتصادی رنج می برند و می خواهند تا زمینه های کار برای شان مساعد گردد

به تازگی صدیق الله نصرت، سرپرست ریاست مهاجرین ولایت نمیروز گفته به تاریخ ۲۴ سنبله ۸۵۳ تن از ایران به کشور برگشتند.

آقای نصرت به رادیو آزادی گفت، از این میان ۶۴۳ تن‌شان به گونۀ اجباری و ۲۱۰ تن دیگر به گونۀ داوطلب به کشور برگشت داده شده اند.

"روزانه تعداد زیاد افغان‌ها که تعداد شان بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ می رسد از ایران بر می‌گردند، در این میان بیشترشان داوطلبانه برگشته اند. در این هفته کمتر آمده است."

سرپرست ریاست مهاجرین ولایت نیمروز: روزانه در حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ مهاجر افغان از ایران به کشور بر میگردند

در همین حال عبدالمطلب حقانی، سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان به رادیو آزادی می‌گوید، از آغاز حکومت طالبان تا کنون صدها هزار تن به کشور بازگشته اند.

"تا کنون بیش از ۹۰۰ هزار افغان به کشور برگشته اند که بیشترشان از کشورهای ایران و پاکستان بوده است، در میان این‌ها کسانی اند که به گونۀ اجباری اخراج شده و تعدادی داوطلبانه برگشته اند."

آقای حقانی آماری از افرادی که در یک سال گذشته کشور را ترک کردند، ارایه نکرد، اما گفت که حدود هفت میلیون افغان در کشورهای اروپایی و همسایه مهاجر هستند.

او افزود که به همکاری نهادهای مختلف به برگشت‌کنندگان کمک صورت می‌گیرد.

رادیو آزادی با تلاش‌های زیاد موفق به دریافت دیدگاه دفتر سازمان بین المللی مهاجرت در افغانستان (یو ان ایچ سی آر ) در این باره نشد.

جوانان افغان از راه های دشوارگذر به کشور های همسایه افغانستان میروند اما در آنجا نیز با برخورد نادرست رو برو شده و به اجبار برگشتانده میشوند.
جوانان افغان از راه های دشوارگذر به کشور های همسایه افغانستان میروند اما در آنجا نیز با برخورد نادرست رو برو شده و به اجبار برگشتانده میشوند.

مقام‌های ایران هم قبلآ گفته بودند که از زمان تسلط دوبارۀ طالبان در افغانستان، بیش از یک میلیون شهروند افغانستان به ایران مهاجر شده اند.

چندی پیش اشلی کارل، معاون دفتر نمایندگی سازمان بین‌المللی مهاجرت در افغانستان گفته بود که در سه ماه اول سال جاری میلادی اخراج‌ مهاجران افغانستان از ایران هر ماه ۶۰ درصد افزایش یافته است.

او گفت که بسیاری از ۲۵۱ هزار نفری که در این مدت از ایران بازگشته‌اند، زخم های این سفر طاقت‌فرسا را به دوش می‌کشند که از تصادفات رانندگی، شلیک گلوله و سایر دردسرها جان سالم به در برده‌اند.

خبرگزاری نیمه دولتی مهر در ایران نیز چندی پیش گزارش داد که سید حسن مرتضوی، معاون سفیر ایران در کابل٬ در ملاقات با خلیل الرحمن حقانی، سرپرست وزارت مهاجرین وعودت کنندگان حکومت طالبان گفته که در این اواخر شمار هنگفتی از افغانها به ایران مهاجر شده اند و هر دو کشور باید در این باره با هم هم‌آهنگی داشته باشند.

XS
SM
MD
LG