لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۹

گاردین: خشکسالی در افغانستان زنده گی بخش اعظم مردم را متاثر ساخته است


روزنامه گاردین چاپ بریتانیا
روزنامه گاردین چاپ بریتانیا

روزنامه میل آنلاین

  • روزنامه میل آنلاین به مبادله بشر نورزی چهره مهم طالبان با مارک فریریکس افسر سابق نیروهای بحری ایالات متحده امریکا پرداخته است.


حکومت طالبان به روز دوشنبه اعلام کرد که حاجی بشر نورزی پس از رهایی از سوی امریکا وارد میدان هوایی کابل شد و براساس گزارش میل آنلاین همزمان مارک فریریکس در میدان هوایی کابل به امریکایی ها تحویل داده شده است.

روزنامه به نقل از آژانس های غربی نوشته که بشرنورزی از سال ۲۰۰۵ به جرم قاچاق هیروئین از سوی امریکا بازداشت شد و از سوی دیگر مارک فریریکس دو سال را در قید طالبان سپری کرد.

فریریکس از یک دهه مصروف پروژه های انکشافی در افغانستان بود که در فبروری ۲۰۲۰ اختطاف شد.

در ادامه می خوانیم که سال گذشته میلادی زمانی که مقام های امریکایی از طالبان خواستار رهایی فریریکس شدند طالبان گفتند که از حضور وی در نزد طالبان اطلاعی ندارند.

اما امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان به روز دوشنبه گفت که مبادله این دو تن فصل جدیدی از روابط میان طالبان و امریکا است.

اما طالبان تا هنوز نگفته اند که فریریکس در کجا و تحت چی شرایطی نگهداری می شد.

روزنامه گاردین

  • روزنامه گاردین چاپ بریتانیا مطلبی را در مورد فقر یک خانواده دهقان در منطقۀ دور افتاده افغانستان منتشر کرده است.


این دهقان که نامش ماهر گفته شده در منطقه ای زندگی می کند که زمانی باغ های پر حاصل بادام و بازارگرم داشت.

گاردین محل زندگی واقعی ماهر را مشخص نکرده اما نوشته که زندگی این پدر که شش فرزند دارد تحت تاثیر خشکسالی اخیر در افغانستان قرار گرفته است.

روزنامه با نشر تصاویری از این خانواده همچنین نوشته که آنها در برخی موارد غذا برای خوردن ندارند و مجبور می شوند تا به جای نان علف بخورند.

این دهقان به گاردین گفته که خوردن علف به جای غذا وضعیت صحی همسر و یک فرزنداش را خراب کرده و در حال حاضر آنها در شفاخانه بستری اند.

روزنامه خشکسالی امسال در افغانستان را نسبت به ۲۷ سال گذشته بی سابقه خوانده و نوشته است که این خشکسالی مشکلات اقتصادی را افزایش داده و زندگی مردم مانند ماهر، که اقتصاد شان متکی به زراعت است، را شدیداً تحت تاثیر قرار داده است.

پیش از این، نهاد های مختلف از جمله سازمان ملل متحد گفته بودند که بیش از نصف از شهروندان افغانستان با گرسنگی شدید رو به رو استند و ابراز نگرانی کرده بودند که این مشکل در زمستان پیشرو جدی تر خواهد شد.

XS
SM
MD
LG