لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۳

حکومت طالبان برای مبارزه مشترک با مواد مخدر کنفرانس منطقوی را فرا میخواند


 کشتزار کوکنار در یکی از ولایات جنوب افغانستان
کشتزار کوکنار در یکی از ولایات جنوب افغانستان

حکومت طالبان میخواهد که برای جلب همکاریها به هدف مبارزه با مواد مخدر یک نشست منطقوی را برگزاری کند.

مسوولان در وزارت داخله حکومت طالبان میگویند، این کنفرانس که به ابتکار آنان برگزار میشود، تلاش خواهد شد تا همکاری کشورهای منطقه و همسایه را برای جلوگیری از کشت کوکنار، تولید و قاچاق مواد مخدر بدست آرند.

از سوی دیگر معیین مبارزه با مواد مخدر این وزارت ادعا میکند که در ماههای اخیر کشت کوکنار و بنگ در افغانستان صفر شده است.

عبدالحق همکار معیین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله حکومت طالبان که گزارش دستآورد های این وزارت را در زمینه مبارزه با مواد مخدر پس از دو هفته تاخیر ارائه کرد٬ ادعا میکند که در کنار دستگیری دهها قاچاقبر در یک سال گذشته، در ماههای اخیر کشت کوکنار در افغانستان صفر شده است.

" در یک سال گذشته (۱۷۳۳) عملیات اجراء شده است، به تعداد دو هزار (۹۵) فرد مظنون بازداشت شده اند و در تمام افغانستان ما شاهد یک جای هم نیستیم که در آنجا بر یک جریب زمین کوکنار و بنگ کشت شده باشد، و اگر کشت هم شده از بین برده شده است. در بخش تهیه کشت بدیل ما از جامعه جهانی میخواهیم که با ما همکاری کنند و شانه به شانه با ما بایستند."

شفیق همدرد: من فکر نمیکنم که کشورهای منطقه حاضر شوند که با حکومت طالبان روابط رسمی دیپلوماتیک داشته باشند

ادعای این مقام حکومت طالبان در رابطه به صفر شدن کشت کوکنار در افغانستان در حال است که در یک سال گذشته به شمول حکومت طالبان، هیچ نهاد مسوول خارجی سروی ای را در رابطه به وضعیت کشت کوکنار و تولید تریاک در افغانستان نشر نکرده است.

از سوی دیگر، وزارت داخله حکومت طالبان از تلاش برای برگزاری نشست منطقوی به اشتراک کشورهای همسایه به منظور جلب همکاریها در بخش مبارزه با کشت کوکنار، تولید و قاچاق مواد مخدر خبر میدهد.

محمد شفیق همدرد
محمد شفیق همدرد

شفیق همدرد تحلیلگر مسایل سیاسی به این باور است که عملکردهای طالبان در یک سال گذشته در بخش امنیت و مبارزه با مواد مخدر برای کشورهای همسایه قناعت بخش نیست.

اما به باور وی، با توجه به تهدیدی که از ناحیه تولید تریاک و قاچاق مواد مخدر از افغانستان به این کشورها متوجه است، آنان ناگزیر اند با حکومت طالبان در تماس شوند.

"من فکر نمیکنم که کشورهای منطقه حاضر شوند که با حکومت طالبان روابط رسمی دیپلوماتیک داشته باشند، اما من باور دارم که کشورهای منطقه مجبور اند که در خفا با طالبان روابط داشته باشند."

نظام جمهوری پیشین با امضای تفاهمنامه های دو جانبه و چند جانبه با کشورهای همسایه و منطقه، در برخی مواقع در همکاری با کشورهای منطقه به مبارزه با مواد مخدر میپرداخت.

اما با گذشت یک سال از روی کار آمدن دوباره حکومت طالبان، هیچ کشوری تا حال آماده امضاء تفاهم نامه همکاری در بخش مبارزه با مواد مخدر با این حکومت نشده است.


گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG