لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۶

مشکلات خبرنگاران در افغانستان؛ آزادی بیان هر روز محدود تر می‌شود


تصویر آرشیف: تعدادی از خبرنگاران رسانه ها درکابل
تصویر آرشیف: تعدادی از خبرنگاران رسانه ها درکابل

گرچه مقامات طالبان می‌گویند که در یکسال گذشته، رسانه های حکومتی و خصوصی آزادانه فعالیت داشته اند، اما شماری از نهاد های رسانه‌ای می‌گویند که رسانه ها در افغانستان با مشکلات جدی روبرو اند.

معاون اداری رئیس الوزرای طالبان ادعا کرده که پس از حاکمیت دوباره آنها بر افغانستان، همۀ رسانه های حکومتی و خصوصی بطور آزادانه به فعالیت شان ادامه داده اند.

مولوی عبدالسلام حنفی، به روز شنبه در نشستی این اظهارات را در حالی بیان کرد که نهادهای حامی رسانه ها و خبرنگاران در افغانستان می‌گویند، محدودیت ها بر فعالیت آنها، با گذشت هر روز بیشتر می‌شود.

مولوی عبدالسلام حنفی
مولوی عبدالسلام حنفی

گل محمد گران، یکی از اعضای رهبری فدراسیون خبرنگاران و سازمان های رسانه‌ای افغانستان، با اشاره به اظهارات اخیر آقای حنفی، می‌گوید: "رسانه ها و خبرنگاران در افغانستان، فعلاً با مشکلات اقتصادی، مشکل عدم دسترسی به اطلاعات، محدودیت، فشار از سوی مسئولین، عدم موجودیت فضای سالم کار رسانه‌ای و سایر مشکلات مواجه هستند که واضحاً روی کار رسانه‌ای آنها تاثیر گذاشته است."

از ۱۵ اگست سال ۲۰۲۱ تا ماه فبروری ۲۰۲۲ میلادی ۲۳۱ رسانه مسدود شده و بیش از ۶۴۰۰ خبرنگار کارهایشان را ازدست داده اند.

به گفتۀ آقای گران، اگر وضعیت به همین شکل ادامه یابد، در آینده مشکلات در حوزه فعالیت رسانه ها گسترده تر شده و باقی رسانه های خصوصی نیز بسته خواهند شد.

ضیا بومیا، معاون سابق کمیسیون بررسی تخطی رسانه ها در افغانستان هم می‌گوید که طالبان فقط به نفع خودشان اجازه تبلیغات را می‌دهند، اما هرگز انتقاد را نمیپذیرند:
«اینکه طالبان می‌گویند که معتقد به آزادی بیان هستند، از یک زاویه درست است. چون فقط به صدا های معتقد هستند که در حمایت از موقعیت و اقتدار آنها باشد. ولی برخلاف، صدای های که بر خلاف اقتدار و موقعیت آنها باشد، آنها را خفه و نابود می‌کنند، هیچ اعتقادی به آن ندارند و آن را دشمن فکر می‌کنند."

ضیا بومیا، معاون سابق کمیسیون بررسی تخطی رسانه ها در افغانستان
ضیا بومیا، معاون سابق کمیسیون بررسی تخطی رسانه ها در افغانستان

عمران دانش خبرنگار طلوع نیوز هم می‌گوید که امروز کارمندان رسانه در افغانستان با مشکلات زیاد روبرو هستند: "محدودیت های کاری زیادی وجود دارد. آزادی بیان، آنقدری که باید، وجود ندارد. اجازۀ پوشش رویداد های امنیتی داده نمی‌شود و اگر به محل حادثه برویم خطر لت و کوب هم وجود دارد."

بر اساس یک سروی مشترک سازمان خبرنگاران بدون سرحد که مقر آن در فرانسه است و انجمن مستقل خبرنگاران افغانستان، از ۱۵ اگست سال ۲۰۲۱ تا ماه فبروری ۲۰۲۲ میلادی ۲۳۱ رسانه مسدود شده و بیش از ۶۴۰۰ خبرنگار کارهای شان را از دست داده اند.

براساس این سروی، زنان خبرنگار٬ بیشترین آسیب را دیده اند. از هر ۵ خبرنگار زن، ۴ تن آنها دیگر در رسانه ها کار نمی‌کنند.

XS
SM
MD
LG