لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۲

سازمان عفو بین الملل: تخطی های جدی حقوق بشری در افغانستان صورت گرفته است


حمله طالبان به زنان معترض در کابل
حمله طالبان به زنان معترض در کابل

سازمان عفو بین الملل با نگرانی از وضعیت افغانستان، نامۀ را عنوانی اعضای دایمی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد منتشر کرده است.

در این نامه که به روز پنجشنبه (۹ سپتمبر) نشر شد، آمده که قوانین برای جلوگیری از جرایم ممنوع شدۀ بین المللی در افغانستان شدیداً زیرپا شده، تخطی های جدی حقوق بشری صورت گرفته و بحران بشری هم افزایش یافته است.

در ادامه گفته شده که طالبان پس از بازگشت به قدرت در ۱۵ اگست پارسال، به گونه سیستماتیک حقوق زنان را نقض کرده اند و به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه رفتن به مکتب را نداده اند.

حذف وزارت امور زنان از تشکیلات حکومت، لغو کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و بستن خانه های امن برای زنان، از مواردی دیگری است که انتقاد عفو بین الملل در برابر طالبان را بر انگیخته است.

شماری از زنان معترض در کابل
شماری از زنان معترض در کابل

در ادامه نامه آمده است که پس از حاکمیت دو باره طالبان در تابستان گذشته، حد اقل یازده حمله مرگبار از سوی شاخۀ ولایت خراسان گروه تندرو دولت اسلامی معروف به داعش، بر اقلیت های مذهبی در افغانستان صورت گرفته.

سازمان عفو بین الملل: هزاره ها، شیعیان، هندو ها و سیک های افغانستان هدف انفجار ها قرار گرفته اند.

به نقل از سازمان عفو بین الملل، هزاره ها، شیعیان، هندو ها و سیک های افغانستان هدف این انفجار ها قرار گرفته اند.

وضعیت رسانه ها هم در نامه نگران کننده عنوان شده و در آن آمده است که کارمندان رسانه ها تحت سانسور جدی قرار می گیرند.

سمیرا حمیدی کمپاینر بخش افغانستان در سازمان عفو بین الملل
سمیرا حمیدی کمپاینر بخش افغانستان در سازمان عفو بین الملل

سمیرا حمیدی کمپاینر بخش افغانستان در سازمان عفو بین الملل می گوید که آنها به دادخواهی ادامه خواهند داد تا در نتیجه فشار های جامعه جهانی، طالبان بر راهکار ها و شیوه حاکمیت شان تغییر وارد کنند.

" ما خواستار فشار های جامعه بین المللی بالای گروه طالبان استیم. خواستار تغییر در ستراتیژی بسیار تبعیض آمیز و خشن گروه طالبان بالای زنان و دختران استیم و همچنان خواستار پایان داده نقض حقوق بشر توسط این گروه استیم."

سازمان عفو بین الملل در نامه اش به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواسته تا یک میکانیزم بین المللی برای حسابدهی از طالبان ایجاد شود.

حکومت طالبان بار ها گفته که برای هر شهروند بر اساس شریعت حق می دهد. اما ظاهراً این اظهارات طالبان جایی را نگرفته و هیچ کشوری در جهان تا اکنون حاضر نشده حکومت آنها را به رسمیت بشناسد.

XS
SM
MD
LG