لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۵

زنده‌گی در میان خوف و انفجار؛ افغان‌ها هر روز نا امید می‌شوند


Afghanistan
Afghanistan

پس از انفجار در مرکز آموزشی کاج در منطقه دشت برچی در کابل که روز جمعه اتفاق افتاد٬ یک انفجار به روز شنبه بخش دیگری از کابل را تکان داد و این رویداد به نگرانی های پایتخت نشین ها افزود.

با آنکه فرماندهی امنیه حکومت طالبان در کابل از دادن جزییات در مورد این رویداد خود داری، اما یک منبع در منطقه٬ عکسی از این رویداد را برای رادیو آزادی ارسال کرده که نشان می‌دهد انفجار بر یک موتر سراچه صورت گرفته است.

بر اساس گفته‌های برخی از افراد که شاهد این انفجار بودند٬ این رویداد در نزدیکی مکتب مولانا جلال الدین بلخی در خیرخانه رخ داده است، اما جزئیات دقیقی از تلفات در دست نیست.

پس از به قدرت رسیدن دوباره طالبان، یکی از بزرگترین ادعاهای آنان این بود که امنیت کامل را در افغانستان تأمین کرده اند، ادعایی که مردم به آن اعتراض دارند.
از ۱۵ اگست ۲۰۲۱ ، مساجد، مکاتب، مراکز آموزشی و سایر اماکن عمومی در کابل، مزارشریف، قندهار، هرات، ننگرهار، ارزگان، هلمند و بسیاری از ولایات دیگر هدف قرار گرفته اند و در بیشتر آن‌ها غیرنظامیان کشته شدند.

تصویر از انفجار در داخل درمسال سیک‌ها در کابل
تصویر از انفجار در داخل درمسال سیک‌ها در کابل

از سوی دیگر، در کاپیسا، بدخشان، بغلان و پنجشیر، درگیری‌هایی بین طالبان و مخالفان مسلح آنان به ویژه جبهه مقاومت ملی رخ داده اند که در آن هر دو طرف ادعای وارد کردن تلفات سنگین به یک دیگری را داشتند.

با همه این‌ها، شماری از افغان ها می‌گویند که ناامنی های دوامدار نشان می‌دهند که ادعای طالبان مبنی بر تامین امنیت در سراسر کشور درست نیست.

یکی از باشندگان ولایت غزنی که به دلیل مشکل امنیتی نمی خواهد نامش در گزارش گرفته شود به رادیو آزادی گفت:

«شعار شان همین بود که ما استقلال را گرفته ایم و هموطنان ما در امنیت کامل زنده گی می‌کنند٬ اما برعکس از وقتی این گروه حاکمیت را در افغانستان گرفت یک روزی مردم افغانستان روی خوش را ندیده است چه در کابل و چه در سایر ولایات. مخصوصاً مردم هزاره که چندین حمله است که بالای شان صورت می گرفته است.»

مردم: ادعای طالبان برای تامین امنیت در افغانستان نادرست است. هر روز مردم در نتیجه انفجار ها و درگیری های نظامی جان می دهند

یکی از باشنده‌گان کابل که او هم نمی خواهد نامش در گزارش گرفته شود می گوید:

«من به حیث یک جوان نمی فهمم که از چی شکایت کنم از صلح که هیچ وقت در مملکت مانیامد و اقتصاد که هیچ وقت پایدار نشد ، امنیت هیچ وقت تامین نشد هر روز شاهد کشتار های دسته جمعی هستیم که از نسل من و آینده های ما قربانی می گیرد.»

برخی از سیاستمداران نارضایتی گسترده مردم در داخل و نامشروع بودن طالبان در خارج از کشور را یک وضعیت ویرانگر برای افغانستان می دانند.

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی در خطبه نماز جمعه خود به این نکات اشاره کرده است:

«با توجه به شرایط داخلی، شرایط خارجی، روابط ما با همسایگان، می توان گفت که وضعیت داخلی و خارجی کشور متشنج و نگران کننده است. افغان ها برای مقابله با این وضعیت و پایان دادن به این ناامنی و رنج به یک راه حل جامع و مسالمت آمیز نیاز دارند.»

رهبر حزب اسلامی در سخنان خود هم چنان گفت که حوصله جهان در برابر افغانستان به پایان رسیده است.

جامعه جهانی قبل از به قدرت رسیدن از طریق نظامی، به طالبان هشدار داد که اگر جنگ را به جای صلح انتخاب کنند، عواقب بدی در پی خواهد داشت.

مارک پوتزل سرپرست یوناما در ۲۶ سپتامبر در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که افغانستان با بحران های شدیدی مواجه است و اگر طالبان گام بر ندارند و از تمام اقوام افغانستان نماینده گی نکنند٬ افغانستان ممکن است با بدبختی های دیگری روبرو شود.

XS
SM
MD
LG