لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۲

نشریهٔ دیپلومات: حمله به مرکز آموزشی کاج فاجعهٔ بزرگ در برابر زنان در افغانستان بود


تصویر از محل رویداد حمله به مرکز آموزشی کاج در کابل
تصویر از محل رویداد حمله به مرکز آموزشی کاج در کابل

نشریه دیپلومات

  • نشریه دیپلومات به حمله جمعه گذشته در مرکز آموزشی کاج در منطقه دشت برچی کابل تمرکز کرده است.

در سرخط این مطلب آمده که در حمله بر مرکز آموزشی در منطقۀ هزاره نشین کابل، دانش آموزان جان باختند.

دیپلومات از این حمله به عنوان فاجعه بزرگ در برابر زنان در افغانستان یاد کرده است.

در ادامه می خوانیم که در منطقه دشت برچی کابل، وضعیتی پیش آمد که در گذشته هم تکرار شده بود، یعنی در حمله، نه تنها غیرنظامیان بلکه دانش آموزان نیز هدف قرار گرفتند.

به نوشته نشریه، دختران در مرکز آموزشی کاج با وجود احتمال خطر های زیاد امنیتی برای آموزش تلاش می کردند.

به باور نویسنده، در بسیاری از مناطق افغانستان محدودیت جدی بر آموزش دختران وضع شده که در نتیجه راهیابی دختران به پوهنتون ها نیز دشوار می شود.

دیپلومات در ادامه می نویسد، مرکز های آموزشی هم مانند کاج، با دختران در افغانستان کمک کرده اند تا آنها امید های شانرا برای آموزش از دست ندهند اما نویسنده ادعا کرده که مکتب ها در دشت برچی جای مصئون نیستند.

از چندین حمله دیگر هم در این منطقۀ شهر کابل یاد آوری شده. به گونه مثال، حمله بر لیسه عبدالرحیم شهید در اپریل امسال، انفجار در مرکز ممتاز که شش کشته و ۲۰ زخمی برجای گذاشت، همچنان در سال ۲۰۲۰ در یک مکتب دیگر در دشت برچی انفجاری رخ داد که در نتیجه حد اقل ۵۰ تن جان باختند.

تا هنوز مسئولیت حمله بر مرکز آموزشی کاج در کابل را کسی یا گروهی نپذیرفته، اما در گذشته شاخۀ خراسان گروه دولت اسلامی معروف به داعش ادعا کرده بود که در چندین حمله، هزاره ها و شیعیان را هدف قرار داده است.

نشریه دیپلومات در پایان مطلبش می نویسد، توانایی داعش برای انجام چنین حملات شاید نشان دهد که طالبان در جلوگیری از فعالیت های تروریستی در خاک افغانستان ناکام شده اند.

روزنامه اندپندنت

  • روزنامه اندپندنت چاپ بریتانیا هم به اعتراض های زنان پس از حمله بر مرکز آموزشی کاج در دشت برچی کابل توجه کرده.

به نوشته روزنامه، در جریان اعتراض ها، خشونت های هم با زنان صورت گرفته و به نقل از شاهدان، طالبان در جریان تظاهرات به تیراندازی هوایی پرداختند و شاید برخی از زنان را لت و کوب کردند.

اندپندنت به نقل از یک بانوی معترض نوشته که گفته است، آنها برای کسانی راهپمیایی کردند و شعار عدالت سر دادند که در انفجار جمعه کشته شدند.

این زن که نامش در مطلب گرفته نشده، گفته است که طالبان هیچگاه از آنها محافظت نکرده اند و در جامعه جهانی هم نمی توانند از آنها نماینده گی کنند.

اندپندنت به اعلامیه یونیسف، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد٬ هم اشاره کرده که حمله بر مرکز آموزشی کاج در کابل را دلخراش عنوان کرده و گفته است، این گونه حملات بر مرکز های آموزشی به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.

XS
SM
MD
LG