لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۱

اعتراضات حضوری و مجازی در واکنش به حمله مرکز آموزشی کاج


مرکز آموزشی کاج پس از حمله انتحاری
مرکز آموزشی کاج پس از حمله انتحاری

اعتراض‌ها روز یکشنبه (۱۰ میزان) همزمان در ولایت‌های هرات، بامیان و غزنی راه اندازی شد.

زنان و دخترانی که بیشتر‌ شان لباس سیاه پوشیده بودند، شعار سر می‌دادند که "آموزش حق ماست، نسل کشی هزاره‌ها را متوقف کنید!"

شمار آنها در ولایت‌های هرات و بامیان به صد‌ها تن می‌رسید و در غزنی برخی از باشنده‌های این ولایت می‌گویند که یک گروه از تظاهر کننده‌ها در ولسوالی جاغوری دست به اعتراض زدند.

در هرات اعتراض‌ها پس از آن پراکنده شد که شماری از نیروهای طالبان به شلیک‌های هوایی اقدام کردند.

همچنان از لت و کوب برخی از اعتراض کننده‌ها توسط طالبان خبر داده شده است.

معترضان زن در هرات لت و کوب شدند
please wait
Embed

No media source currently available

0:00 0:00:57 0:00

یک روز پیشتر از آن، در کابل بیش از صد تن در اعتراض به حمله انتحاری بر مرکز آموزشی "کاج" در منطقۀ دشت برچی، به جاده‌ها بر آمدند.

به دنبال این حمله، هشتگی هم در توییتر تحت عنوان "توقف نسل کشی هزاره ها" ایجاد شد. شمار کسانی که این هشتگ را به کار برده اند، اکنون به بیش از نیم میلیون حساب رسیده است.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان "یوناما" امروز دوشنبه (یازدهم میزان) در صفحه توییترش نوشته که شمار قربانیان این رویداد به ۴۳ کشته و ۸۳ زخمی افزایش یافته است.

یوناما گفته که قربانیان این رویداد عمدتاً دختران و زنان جوان اند.

در تویت یوناما آمده که ممکن آمار تلفات از این هم بیشتر شود.

پیش از این ملل متحد اعلام کرده بود که دست کم ۳۵ تن در این حمله جان باخته اند.

کشورها و نهادهای مختلف جهان این رویداد را به شدت نکوهش کردند و خواهان امنیت بیشتر اقلیت‌ها به ویژه شیعیان در افغانستان شدند.

اینسو حکومت طالبان، واکنش جهانیان به این رویداد را غرض آلود عنوان کرده است.

ضیا احمد تکل سخنگوی وزارت خارجه حکومت طالبان در پیام ویدیویی که دیروز یکشنبه در توییتر نشر کرد، گفته است که جهانیان باید در تحولات افغانستان برخورد مسئولانه داشته باشند: "به تمام جهانیان پیام و سفارش جدی می‌دهیم که در مسایل داخلی افغانستان، در کنار غمشریکی، از اظهارات غیرمسئولانه خودداری کنند. هرکسی که به نفاق ملی در افغانستان دامن می‌زند، با ملت ما جفا و از دایره اخلاقی تخطی می‌کند. برای منافع نامشروع خود تلاش ناکام را به اجرا می‌گذارد."

مسئولیت حمله بر مرکز آموزشی کاج را کسی یا گروهی نپذیرفته اما در گذشته شاخۀ خراسان گروه دولت اسلامی معروف به داعش مسئولیت چنین رویدادها را گرفته بود.

کشورهای جهان، گروه داعش را آزمون بزرگ در برابر طالبان می‌دانند اما طالبان می‌گویند، این گروه ۹۸ درصد در افغانستان از بین رفته است.

آگاهان امنیتی و نظامی به این باور اند که در حال حاضر ۲۳ گروه تروریستی به شمول گروه داعش و شبکه القاعده در افغانستان فعالیت دارند.

XS
SM
MD
LG