لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۲۷ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۷

شماری از دانشجویان پوهنتون بلخ در واکنش به حمله مرکز آموزشی کاج راهپیمایی کردند


آرشیف - شماری از دانشجویان پوهنتون بلخ
آرشیف - شماری از دانشجویان پوهنتون بلخ

شماری از دانشجویان پوهنتون بلخ که بیشترشان دختران بودند، به روز (دوشنبه یازدهم میزان) در اعتراض به حملۀ اخیر بر مرکز آموزشی کاج در کابل، در شهر مزارشریف راه‌پیمایی کردند.

دانشجویان معترض با سر دادن شعارهای حق آزادی و آموزش به دختران، خواهان به کیفر رساندن عاملان حمله بر مرکز آموزشی کاج شدند.

این صدای کوبیدن سنگ از سوی دختران مستقر در لیلیه پوهنتون بلخ به قفلی است که طالبان با آن دروازۀ این لیلیه را به روی آنان قفل کردند تا مانع پیوستن آنان به اعتراض دیگر دانشجویان دختر شوند.

یک دانشجوی پوهنتون بلخ: دو – سه لیلیه دروازه‌ها را شکستند و رفتند در تظاهرات شرکت کردند

یک تن از این دانشجویان که به دلیل مشکلات امنیتی نمی‌خواهد نامش در این گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی گفت: "پنج لیلیه است و دروازه‌های این پنج لیلیه را طالبان ساعت شش صبح به روی ما قفل کردند تا در تظاهرات شرکت نکنیم، دو – سه لیلیه دروازه‌ها را شکستند و رفتند در تظاهرات شرکت کردند، بسیاری شان را طالبان بردند و بندی و لت و کوب‌ شان کردند، تلفون‌‌های شان را گرفته چک کردند، مقصد آنها را بسیار لت و کوب کردند."

گزارش‌هایی نیز از ادعای محصلان پوهنتون بلخ مبنی بر بازداشت معترضان از سوی نیروهای طالبان نشر شد.

اما محمد آصف وزیری، سخنگوی فرماندهی امنیۀ طالبان در بلخ با فرستادن اعلامیه‌ای به رادیو آزادی، ادعای دستگیری و توقیف محصلان را رد کرده و تظاهرات را حق مردم خوانده است.

او گفته که اعتراض روز دوشنبه از قبل با آنان هماهنگ نشده بود و به همین دلیل آنان خواستند مانع گشت و گزار معترضان در شهر شوند.

از سوی دیگر، برخی دانشجویان پوهنتون کابل می‌گویند، طالبان به روز دوشنبه اطراف این پوهنتون را محاصره کرده و مانع خارج شدن دختران در هنگام درس از پوهنتون شدند.

یک محصل پوهنتون کابل: افراد طالبان امروز داخل اجازه می‌دادند، ولی بیرون شدن نه

یک تن از محصلان پوهنتون کابل که به دلیل مشکلات امنیتی نمی‌خواهد نامش در گزارش ذکر شود به رادیو آزادی گفت: پوهنتون آمدیم، وضعیت کاملاً دیگر گون بود، روزهای دیگر تنها با نشان دادن کارت پوهنتون ما را داخل اجازه می‌داند، اما امروز دستکول ما را دیدند و هر محصل را جداگانه تلاشی می‌کردند. در هر سه دروازه پوهنتون نظامیان امارت اسلامی ایستاده بودند، در پوهنتون شایعه بود که به دلیل تهدید امنیتی تدابیر در پوهنتون بیشتر شده، در گذشته هر وقتی که می‌خواستیم در جریان درس از پوهنتون بیرون می‌شدیم، اما امروز داخل اجازه می‌دادند، ولی بیرون شدن نه."

از سوی دیگر برخی رسانه‌های محلی گزارش دادند شماری از دانشجویان دختر پوهنتون کابل شب دوشنبه در لیلیه این پوهنتون مسموم شدند و به شفاخانه منتقل شدند تا از اعتراض آنان جلوگیری شود.

اما احمد تقی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان در گفت‌وگو با رادیو آزادی مسموم شدن این محصلان را رد کرد.

آقای تقی گفت: "از میان یک هزار و پنجصد محصل لیلیه، پنجا تن آنان به دلیل بی‌احتیاطی در خوراک غذا موقتاً دچار مشکل صحی شده و حال وضعیت‌شان بهتر است."

کابل، هرات، مزارشریف و غزنی در دو روز گذشته شاهد راهپیمایی های اعتراضی در پیوند به حملۀ روز جمعه بر مرکز آموزشی کاج در کابل و محروم شدن دختران از آموزش بودند.

بر اساس آمار تازۀ دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) که صبح روز دوشنبه نشر کرده، در حمله صبح روز جمعه در غرب کابل، ۴۳ تن کشته و ۸۳ تن دیگر زخم برداشته اند.


یوناما می‌گوید که قربانیان اصلی این رویداد دختران و زنان جوان بودند و احتمال دارد که آمار تلفات هنوز هم افزایش یابد.

XS
SM
MD
LG