لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۲

روزنامهٔ گاردین: چه کسی می تواند چنین گلهای نو شگفتهٔ را پر پر کند؟


دو تن از قربانیان انفجار مرکز آموزشی کاج در کابل
دو تن از قربانیان انفجار مرکز آموزشی کاج در کابل

روزنامه گاردین

  • روزنامه گاردین چاپ بریتانیا فشرده از زنده گی و آرمانهای بعضی از قربانیان انفجار مرکز تعلیمی کاج را به نشر رسانده است .


روزنامه یک عکس و یک نامه قاب شده از وحیده ۱۸ ساله را که روی یک میز در خانه اش گذاشته اند ، نشر کرده است.

در پهلوی چهره معصوم این دوشیزه عباراتی را که از او به یادگار مانده می خوانیم که می گوید آینده خود را طوری که خودش می خواهد رقم خواهد زد. او نوشته است که تا ماه اکتوبر سال ۲۰۲۹ می خواهد داکتر شود ، در سال ۲۰۳۰ در شفاخانه کار کند و درسال ۲۰۳۱ نقاش مسلکی شود .

قربانی دیگر این حادثه ام البنین ۱۷ ساله است . روزنامه گاردین از او این عبارات را درج کرده است که بزرگترین هدف زنده گی اش تعلیم در رشته اقتصاد سیاسی در پوهنتون هارورد است . او که کوچکترین فرزند خانواده خود بود می خواست کاری بکند که برای بهبود جهان موثر واقع شود.

روزنامه از زبان اعضای خانواده ام البنین نوشته که گفته اند او هر نوع کتابی را که بدست می آورد می خواند از کتاب انقلابی چیگوارا گرفته تا مبارزات صلح آمیز نیلسن ماندیلا . او در غذاهای محلی علاقه خاصی به کچالو و قابلی پلو داشت.

روزنامه همچنان نامه ها و خاطرات چندین قربانی دیگر این حادثه غم انگیز را به نشر رسانده است که هریک آرزو ها و آرمانهای خودرا به خاک برده اند. یکی دیگراز قربانیان با قلم خود قدم به قدم خواسته ها و آرزوهای خودرا درج کرده است.

روزنامه گاردین از قول اعضای خانواده و دوستان این قربانیان می نویسد که هریک سوال می کنند چه کسی می تواند چنین گلهای نو شگفته را پر پر کند؟

روزنامه استارز اند استرایپس

  • روزنامه استارز اند استرایپس که مربوط اردوی امریکاست در شماره اخیرخود به انفجار روز چهارشنبه در یک مسجد مربوط به وزارت داخله حکومت طالبان در کابل اشاره نموده است.

روزنامه می نویسد ، حمله روز چهارشنبه در اصل بر مرکز قدرت طالبان صورت گرفته زیرا این مسجد در محوطه امنیتی بیرونی وزارت داخله طالبان موقعیت دارد .

به نوشته روزنامه انفجار دریک زمانی رخداد که مردم برای نماز پیشین جمع شده بودند و یک تعداد از کارمندان وزارت داخله طالبان هم برای ادای نماز به این مسجد میرفتند.

سخنگوی وزارات داخله طالبان گفته که در این حمله ۴ نفر کشته و ۲۵ نفر زخمی شده اند.

در اوایل سال جاری کارشناسان سازمان ملل متحد گفته بودند که تهدید اساسی مسلحانه علیه طالبان از سوی گروه دولت اسلامی داعش و افراد امنیتی حکومت سابق ایجاد میشود .

قبل از این روز جمعه هم انفجاری در مرکز تعلیمی کاج در غرب کابل رخداده بود که در آن ۵۳ نفر از جمله ۴۶ دختر جوان که برای امتحان کانکور آماده گی می گرفتند جان دادند.

به نوشته استارز اند سترایپس این حملات در یک زمانی صورت می گیرد که طالبان ادعا می کنند امنیت سرتاسری را درافغانستان حاکم ساخته اند.

XS
SM
MD
LG