لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۷

حکومت طالبان بار دیگر روند توزیع پاسپورت را متوقف کرد


تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

ریاست عمومی پاسپورت حکومت حکومت طالبان با نشر اعلامیه‌یی گفته سر از امروز شنبه به دلیل مشکلات تخنیکی٬ توزیع پاسپورت تا اطلاع بعدی متوقف است.

شماری از شهروندان افغانستان از این‌رویکرد کاری اداره پاسپورت حکومت طالبان انتقاد می‌کنند.

آنان می‌گویند پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، در بسیاری موارد مردم با وجود داشتن مشکلات جدی٬ موفق به گرفتن پاسپورت نمی‌شوند.

یکی از باشنده گان ولایت تخار که در تلاش اخذ پاسپورت است٬ با فرستادن عکس دختر ۵ سالۀ بیمار اش به رادیو آزادی گفت دخترش باید هرچه زودتر در بیرون از کشور عملیات شود.

به گفته این مرد بیماری دخترش در افغانستان چانس درمان ندارد و تا کنون دو عملیات را در یکی از کشورهای همسایه گذرانده است.

در عکسی که وی به رادیو آزادی فرستاده٬ روی زبان این دخترک دانه‌های متورم دیده میشود.

یک مرد از تخار: دخترم بیمار است و نیاز فوری به عملیات دارد٬ اما پاسپورت گرفته نمیتوانم

این مرد ادعا کرد که دو مرتبه اسناد گرفتن پاسپورت به کودک بیمارش طی را مراحل کرده اما اسناد از ریاست قوانین صحی گم شده است.

"متاسفانه که مکتوب گم شداز آن‌جا بعد از آن عریضه دوم را دادم به قوانین صحی بخاطر پاسپورت این عریضه هم در همان‌جا مفقود شد. رفتم باز به ریاست پاسپورت گفتم این طور مشکلات داریم از ولایت آمدیم مریض داریم مریض ما عاجل است خوب آنان هم گفتند بروید فرم آنلاین خانه پری کنید و در نوبت بروید".

پدر این کودک بیمار تاکید دارد که گرفتن پاسپورت در نوبت ماه‌ها زمان می‌برد که برای بیمارش تحمل این زمان دشوار است.

تصویر آرشیف: ازدحام در برابر ریاست پاسپورت - کابل
تصویر آرشیف: ازدحام در برابر ریاست پاسپورت - کابل

این مرد همچنان گفت نگران است با گذشت زمان زیاد و نداشتن پاسپورت فرصت همکاری مالی که برای درمان دخترش برابر شده را از دست دهد.

خواستیم دلیل گم شدن اسناد بیمارداران از ریاست قوانین صحی وزارت صحت عامه حکومت طالبان را جویا شویم اما شرافت زمان سخنگوی وزارت صحت عامه حکومت طالبان با وجودی که در پیام نوشتاری به رادیو آزادی گفت نتیجه بررسی اش را در این مورد با ما در میان میگذارد٬ اما تا زمان نشر این گزارش صرف در پاسخ چنین نوشت : "امروز رئيس آن اداره تبديل شده است".

یک تن از باشنده‌گان کابل که می‌خواهد نامش را در گزارش ننویسیم از کار کرد ادارهٔ پاسپورت حکومت طالبان انتقاد دارد.

این بانو می‌گوید در یک سال سه مرتبه آنلاین ثبت نام کرده اما تاهنوز خبری از پاسپورت نیست.

او به رادیو آزادی گفت:" خودم سومین بار است که اپلای می‌کنم ولی هیچ پاسپورتی به‌دست نیاوردم هر باری که اپلای می‌کنم می‌گوید در ۱۵ این ماه چک کن، پانزدهم این ماه چک می‌کنم منتظر ۱۵ ماه دیگر می باشم و منتظر دیگر ماه می باشم و بالاخره ماه‌ها که یک سال گذشته و من منتظر بودن خود را بخاطری که پاسپورت به‌دست نمی آورم مشکلات زیاد می دانم".

صف منتظرین دریافت پاسپورت در کابل
صف منتظرین دریافت پاسپورت در کابل

با این حال به تازه‌گی وزارت داخلۀ حکومت طالبان برای دومین بار در یک سال گذشته توزیع پاسپورت را متوقف کرد. در یک اعلامیۀ ریاست عمومی پاسپورت حکومت طالبان علت این کار مشکلات فنی گفته شده است و از مردم خواسته شده است که منتظر اطلاع بعدی باشند.

عبدالنافع تکور سخنگوی وزارت داخله حکومت طالبان و نورالله پتمن سخنگوی ریاست پاسپورت حکومت طالبان٬ به پرسش های رادیو آزادی در مورد آن‌چه در اعلامیه این ریاست مشکلات فنی گفته شده تا زمان نشر این گزارش پاسخ ندادند.

از زمان آغاز حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان تا کنون پاسپورت گرفتن به یکی از دغدغه‌های اصلی افغانان تبدیل شده است. در ولایات نیز توزیع پاسپورت متوقف است و سفر به پایتخت برای دریافت پاسپورت هم زمانگیر است و مصرف زیاد دارد.

XS
SM
MD
LG